Direktlänk till inlägg 30 maj 2017

God morgon

Av Amanda - 30 maj 2017 12:20

Ja nu är ju klockan typ 12.22 men här är det morgon. Har varit en ganska jobbig natt kan jag ju säga.

Vad jag än gjorde så kunde jag inte somna...

Det gick verkligen inte!

Kändes hela tiden som att någonting var fel men jag kunde inte inse vad.

Prövade med att kolla film, brukar alltid funka. Varm mjölk är ju ett standard tips så jag testade och insåg att jag fortfarande inte gillar mjölk även om den är varm. Tänkte att Oboy då? Oboyen är slut... Fan undra när jag handlade senast... Det måste jag nog åka och göra imorgon! Kollar igenom kyl, frys och skafferi och skriver en lista på vad som ska handlas hem. Sova? var det det jag skulle göra? Oj dax att tömma diskmaskinen...

Plötsligt så börjar Trixie att morra och hoppar upp i kökssoffan som står vid fönstret. Hon reser ragg och stirrar ut. Även Samantha kommer och gör likadant.

Jag tittar ut och ser en främmande bil stå på gårdsplanen. En sån där skåpbil i vitt. Vad i helvete lixom?

Sen ser jag två män smyga omkring på gården och då blir jag riktigt rädd!

Lampan lyser ju i köket så de borde ju fatta att jag var vaken !

Vad gör de här?

De verkar smyga runt och kollar efter något.

Jag hämtar telefonen och ringer 112.

Säger till kvinnan på larmcentralen vad som händer och hon säger åt mig att låsa dörren och inte visa mig i fönstren så ska de skicka en bil.

Ehm... Jag känner mest att vill de komma in så gör de det!

Männen börjar gå mot stallet och går in där så jag ser dem inte längre men anar nu vad de är ute efter!

hästutrustning är ju som ni vet ganska dyrt.

Japp, 10 minuter senare har de öppnat bakdörrarna på skåpbilen och börjar lasta in saker.

Kommer inte polisen snart???

PANIK!

Larmcentralen säger att det är en bil på väg och att jag ska vara lugn!

Hur fan kan man vara det?

Det står två män på min gård och snor våra saker!!!!

Hundarna är fortfarande arga men jag har fått ner dem från fönstret och gör allt för att de inte ska börja skälla.

En eller två evigheter senare så ser jag blått ljus!

Männen inne i stallet ser inte polisbilen och larmcentralen meddelar att de är inne i stallet.

Två poliser springer in och snart kommer de ut med männen och stoppar dem i sin bil.

En av poliserna kommer och knackar på dörren och jag öppnar.

Han sa att det var bra att jag ringde!

Tro fan det! Vet du vad sadlarna är värda???

Får följa med ut till bilen när en polisbil till dyker upp och de börjar fråga vad som hänt.

Jag pekar ut mina saker som tjuvarna har tagit och kvar i bilen ligger det 5 sadlar kvar men allt de tagit från stallet är tillbaka så de måste ha varit någon annanstans innan.

 

Poliserna frågar om jag har kontakt med fler stallägare i trakten och ger dem nummren till de jag känner.

Jaha tydligen ingick dessa män i nån liga som stjäl hästutrustning och säljer det vidare. Men nu kan alla hästägare i småland lugna sig med att i alla fall två av dem är fast!

Och jag är överlycklig över att ha två hundar här som sällskap!

Älskar er mina små änglar!

 

Ringde Tess när poliserna åkt och hon kom direkt! Så hemskt att vara ensam faktiskt!

Imorse ringde Sandra som har ett stall i närheten och sa att polisen ringt henne och när hon gått ut och tittat så saknades det sadlar och hela sadelkammaren var förstörd men att hon fått tillbaka sina saker i alla fall.

PHU!

Ragge lovade att hjälpa mig att kolla på larm idag eller imorgon så vi kommer att sätta upp det så snart som möjligt!

Fattar inte varför allt händer på denna gården?

Var ju bara några år sen T.D blev stulen lixom så kan ju säga att jag trodde att det var honom de var ute efter igen!

 

Så det kommer att bli larm här så fort som möjligt!

Tess stannar här tills helgen för då är jag inte ensam längre på nätterna i alla fall. Känns skönt!

Men kan ju säga att det inte blev nåt av sovandet i alla fall!

Fy fan!

 

Nä nu släpper vi det här och kör på något roligt istället!

 

I förrgår bestämde sig jag, Lynn, Natha, Sanna och Tess för att ta oss en riktig långritt. Så vi gjorde matsäck, tog med vatten och laddade för en superdag! Hästarna var pigga och glada och allt var helt awesome.  En hel del snack om våra karlar och allmänt tjejsnack som verkligen behövdes!

Så gav vi oss av!

Ner mot sjön sen upp i skogen, runt åkrarna, vidare till utkiksplatsen och sedan fortsätta runt sjön. En välprövad och fantastisk tur på ca 2 mil om vi räknat rätt.

Jag red på T.D och han var ju minst sagt sitt vanliga jag. Glad och framåt och allmänt arabig!

 

Vi kommer ner till sjön och travar lite i kanten så vattnet skvätter och man känner att det är superkallt men ändå skönt då det var 28+ grader ute.

Helt plötsligt tar T.D ett jätteskutt rakt ut i vattnet och snubblar när han landar. Hästen klarade sig galant och jag for i vattnet.

Isbad  - Pingviner - Antarktis - Kyla

Så jäkla kallt så jag kan knappt röra mig!

Natha kommer på Rille och drar upp mig på honom ( mest för att han är så hög att Natha slapp bada lite längre ut i vattnet)

Tess håller i T. D som är superblöt men sjukt nöjd.

Jag ska slakta dig hästjävel och sälja mackor med pålägg gjort på dig för 5 kr!!!!!!!!!!!!!!!

 Aja, kommer skakande upp på stranden igen och klättrar ner från Rille.

Jag bestämde mig för att vända hem, slänga ut hästen i hagen och krypa ner under en filt!

Frös så in i bomben verkligen!

De andra fortsatte och här sitter jag förkyld och arg....

Så i förrgår var T.D gratis kan jag lova!

Jag gillar att bada... Men inte när det är 10 grader i vattnet!


 

Nej, jag och Tess ska ut och kolla hästarna sen blir det nog en ridtur för att komma på andra tankar.

 

 
 
Quipus Family

Quipus Family

30 maj 2017 22:13

FAN! Vad hemskt med påhälsning!!! Skönt att polisen kom i tid och kunde fånga kräken.

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Amanda

13 juni 2017 20:23

Riktigt skrämmande faktiskt! Är fortfarande lite osäker om kvällarna men så glad över att jag har hundarna!

Tack för kommentaren =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards