Alla inlägg under maj 2015

Av Amanda - 13 maj 2015 16:44

Jag har försökt att logga in här.. Men försöka duger inte! Idag lyckades jag tack och lov!

Så... Hej!
Ja här är det bara bra:) Älskar verkligen våren och nu är allt grönt och fint ute.
Ninas friesersto Chantelle har fölat, till Ninas stora lycka blev det en välskapt liten hingst som busar gärnet med de andra småttingarna.
Antonia fick ett stoföl som jag får äran att döpa, en fux :)
Caitlin har inte bestämt sig för vad Gingers illbatting ska heta..
Alla fölningarna gick smärtfritt utom för Sannas Cordelia...

Det höll på att sluta i tragedi för alla..
Vi bestämde oss för att ta en lugn skrittur, Sanna på Cordelia och jag på Felizia.
Ingen av oss tror på att helt låta stona vila då de är högdräktiga, mest för stimulansens skull. Så ska vi korsa asfaltsvägen och sedan bege oss in i skogen.
Stannar och hör en bil.
Bakom kurvan dyker en silvergrå Audi upp.
Hästarna står stilla och tålmodigt och gör ingen ansats till att röra sig alls.

Chauffören får då för sig att tuta på oss.
Signalen skrämmer Cordelia såpass att hon hoppar rakt ut i vägen och landar på bilen... Sanna åker av och jag ser hur Cordelia bara dunsar ner i marken. Kastar mig av Felizia och kollar till Sanna som vrider sig av smärtor.
"Cordelia!!" Är det enda hon säger.

Audin åker iväg som om ingenting hänt medan Cordelia ligger stilla på aafalten.
Hennes ögon är stora som bilardbollar och helt skräckslagna. Det rinner ur näsborrarna på henne och min gissning är att hon var helt panikslagen.

Ringer Caitlin och bara skriker att hon ska komma ner fort som fan medan jag försöker få upp Cordelia på benen och pratar med Sanna som ringer 112.

Allså... Ni anar inte känslan..
Jag sliter, skriker och drar i Cordelia men hon ligger bara helt stilla. Min enda tanke är att hon måste upp!
Caitlin och Nina kommer i full fart , bägge två på Risse.
Nina hjälper mig genom att knuffa och gunga på Cordelia medan Caitlin tar hand om Sanna och pratar med larmcentralen.
Det enda jag hörde var min syster skrika att använder de "sina förbannade jävla sirener så ska hon köra över dem med en bulldozer"..

Jim och Ragge kommer snart till platsen i bil och medan vi beordrar Sanna att ligga stilla i baksätet efter att killarna hjälpt henne dit så försöker vi få upp Cordelia medan Nina stoppar trafiken.

Men hon vägrar att resa sig.. Veterinären kommer dit innan ambulansen och säger att vi gjort rätt. Polisen anländer och gör vad de kan för oss.
Men åtta personer får inte Cordelia att resa på sig...

Ambulansen kommer och tar hand om Sanna med oroliga miner då hon är gravid så de packar in henne i sin bil och far iväg.

Jag berättar allt som hände för polisen men såg inget regnummer på bilen.. Men de skulle höra sig för om en Audi med smälld front..

Jim hämtar hästlastbilen och vi funderar på hur vi ska få in Cordelia i den..
Metoden var så hemsk att se men den fungerade...

Medan killarna lyfte i Cordelia så pressade jag och Nina in en pressening under henne. De fick lyfta en del av hästen i taget. Sedan så drog vi in henne i lastbilen på pressenningen..
Veterinären undersökte henne och konstaterade att hon var djupt chockad.

Vi ( Caitlin, jag och Jim) satte oss att köra ner henne till djursjukhuset medan Nina tog hand om hästarna och skulle åka in till Sanna.

Jag och syrran satt med Cordelia hela vägen ( vi har ungefär 25 mil till Helsingborg ) medan Jim körde.
Kan säga att dem 2,5 timmarna var lååånga.. Fyllda av oro och panik. Vi kollade Cordelias andning och puls om och om igen. Alla vet att det inte är bra för stora djur att ligga ner på samma sida för länge..

När luckan fälldes ner och vi var framme stod det tre veterinärer redo. På samma sätt som vi fick in Cordelia fick vi ut henne. Med hjälp av en slags lyft så kunde hon sedan stå upp..

"Är hon dräktig?" Säger en av veterinärena.
" Det ser du la??" Caitlin är lika trevlig som vanligt när hon är stressad..
" när ska hon föla?!"
" När som helst... "

En av veternärerna förklarar att fölungen kanske redan har avlidit och att de nu måste göra ett kejsarsnitt. Vilket är ett stort och riskfyllt ingrepp på stoet och fölet.
Allt känns så fel, speciellt när vi inte äger hästen själva.
Man måste fatta beslut åt nån annan..
Men vi sa åt dem att göra vad de kan..
Då kom frågan ingen djurägare vill ha..
" Ska vi satsa på att rädda stoet eller fölet om valet kommer att bara en kan överleva?"

Man vill bara skrika! Hur fan kan de ställa en sådan fråga?
Jag och syster tittar på varandra och utan ord är vi överens...
Stoet.

Vi sitter och väntar... Jim tröstar oss båda med varsin arm.
Rickard smsar och berättar att Sanna och bebisen mår bra efter ett akut kejsarsnitt 10 veckor för tidigt. Det blev en liten flicka som är frisk trots allt.
En lättnad sköljer över oss samtidigt som man är sjukt glad för deras skull. Vi svarar och berättar vad som händer Cordelia. Lite förbryllade över att hästen får samma vård som Sanna.

Timmarna går och ingen kommer med besked alls.. Oroliga och lätt panikslagna.

Fyra timmar senare kommer en av veterinärerna och bara stirrar på oss.
"Mamma och föl har klarat operationen, ni hade tur att dräktigheten var så sent gången så fölets lungor var så gott som färdigutvecklade. Men jag tror inte att fölet kommer att klara av galoppsporten.. Synd när stoet är så fint..."
Vad i helv... Skaru babbla om galopphästar? Säg vad som skett!

Vi leds in till en vaderad uppvakningsbox där en dåsig Cordelia står och hänger. Jag gav henne en puss av lycka.
I boxen bredvid, inlindad i filtar ligger ett mörkbrunt knyte och disr från en nappflaska.
" hon är underbar!" Ler tjejjen stort.

Cordelia och fölis fick stanna på djursjukhuset i några dagar.
Faktum är att jag skriver detta nu när vi är på väg ner för att hämta hem dem.

Sanna och Bebis mår bra.. Lite sletna bara. Gulliga Sanna! Hon sa att de ska kalla sin dotter Linn Nicole, efter mitt andra namn och Linn efter Caitlin. <3

Fölis har diat sin mamma som lite omtumlad har funnit sig i rollen som mor och båda mår bra.
Lyckan är så total.
Frågade Sanna vad fölet ska heta..
"Finns bara ett namn som passar.."
" Jaha.. Vaddå?!"
" Delia's Little Miracle "

Vi har inte hört nått om föraren i Audin ännu :/
Men det känns som en droppe i havet just nu...

Hoppas allt är bra med er.. Pussen

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards