Alla inlägg under oktober 2015

Av Amanda - 30 oktober 2015 08:21

Skickade ett mail till Caitlin igår.

"Hej syster!
Jag saknar dig! Väldigt mycket!
Här har hösten kommit, det är kallt, orange, blött och blir mörkt klockan 16.30
Avvänjningen av fölisarna har påbörjats och går bra. Sky och Cordelia är lite oroliga men de har Ginger som stöd.
Har fortfarande inte hittat Princes ägare och polisen har inte fått några spår.
Det var en som ringt hit och påstått att Prince var hennes häst.
Men när h*n beskrev sin häst så sa h*n att det var ett fuxsto på 1 år... Njaaa lite fel!
Annars går det bra här hemma.
Har fått hjälp av Tess att sätta igång Sky och Ginger. De är både tjocka och slöa!
Grabbarna sköter sig över förväntan. Jag har fått ta dem i örat ett par gånger men de är duktiga.
Ragge och Jim har inte orsakat några skador på Cadillacen!
Jag vaktar den med mitt liv och känner att jag KAN verkligen leva med en Cadillac ...
Däremot har Jim hjälpt mig att byta startmotor på den då den gick sönder.
Vovvarna mår bra. Men är två vandrande lerhögar.
Jag föredrar korthåriga djur!!
Alla odjuren är avmaskade nu.
Jag vill inte göra dig orolig eller nåt men...
Risse mår inte helt hundra. Han är trött och hängig, får feber till och från och imorse var han halt på frambenet. Veterinären kommer och tittar på honom i dag. Jag vet verkligen inte vad det är med honom!
Tänkte bara meddela detta.
Puss & Kram // Amanda"

Svaret kom på sms:
" Jag är hemma om 20 timmar!! Hämta mig vid flyget!!"

Jahaa... När landar det? Och vart? Hallå???

Av Amanda - 28 oktober 2015 09:01

morgonen började med en vild diskussion mellan mig, Tess och Nina.
Ämne: Ska man lägga skinkan eller osten överst?

Nina är stenhård på att SJÄLVKLART osten överst!
Argumenten:
Om man gör varma mackor så smälter osten över skinkan.
Skinkan trasas inte sönder lika lätt.
Det är godare!
Och man slipper stirra på en "rosa fucking grisröv när man äter frukost!"

Hmm jaa...

Tess däremot hävdar att skinkan ska vara överst!
Så gör man med pizzor!
Det ser finare ut och man behöver lite färg på maten...

Jag känner mig ganska neutral i detta. Ärligt talat så struntar jag i vilket, det får bli som det blir.

Kan säga att diskussionen fortsätter. Tess hävdade nyss:
"Men asså kolla här... Hästarna bajsar PÅ halmen... Allså lägger man det som har med djur överst!"

Gallskrik från Nina:
"Hur kan du jämföra skinka med hästskit?!"
Tess:
"Vaddå? Är väl inte så stor skillnad på grisrumpa och hästskit? Båda kommer ju från en röv...den ena är en röv och tänk hur mycket inte en multimatad gris bajsar för att den matas så den blir tjock och fläskig tills den slaktas!"

Nina:
" meeh så får du inte säga! Stackars grisen! "

Jaa... Ge mig styrka att klara denna dag!

Hur gör ni med ost och skinkmackor?

Puss

Av Amanda - 17 oktober 2015 01:23

Ligger nerbäddad och kollar på "Halvvägs till Himlen" med Johan Glans. Haha inte för att jag är särskilt religiös eller så men denna serien är BRA!
Notering:
Sätt igång texten så man fattar vad de säger då samtliga snackar hobbydanska förutom norskan;)

Två snarkande hundar håller mig sällskap så här går ingen nöd inte.
Vad de andra gör... Vill jag inte veta ens!
Jag försöker bli av med feber här..
Ensam och övergiven åt mitt onda öde.
En enslig höstnatt som denna så hörs inte mina rop på hjälp..
Jag borde faen bli poet asså..
Det där var riktigt djupt!

Prince fortsätter att göra succé här hemma!
Natha provred honom idag och blev helkär!
Join the club! We love him!

Och så kommer vi till anledningen till detta nattliga inlägg:
Varsågod Becca...:)

Av Amanda - 11 oktober 2015 20:54

Hej på er!
Jo det va ett tag sen jag bloggade faktiskt men ja...

Det har varit fullt upp här och det konstigaste som hänt var faktiskt i onsdagsmorse.
När jag gick ut för att ge pållarna sin frukost runt kvart över sex så tänker jag att "fy fan vad kallt det är nu på nätterna!"
Lugn Caitie, alla hästarna är installade nu mera.
Trött som ett as så styr man mot stallet och så hör jag en frustning från en av hagarna.
Jaha? Vem har smitit?
Tar fram ficklampan och ser att där står det en häst vid grinden inne i hagen.
En brun med bläs och urbota söt men.. Vem är det?
Kollar närmare och ser att det är en valack som står där, ca 160 cm och har en sliten grimma på sig.
Jag hälsar på hästen och ser då att det sitter en lapp på grimman.
"Ta hand om mig!" Står det.
Mitt hjärta blöder över att denna stackare får stå ute i kylan så tar med honom in i stallet och ställer honom i den sista tomma boxen vi har, slänger till honom lite havre och hö så han slipper känna sig utanför när de andra får sitt.

Men vem lämnar en till synes fullt frisk häst mitt i natten? Det är fan skumt!
Nina kommer och blir lika förvånad som jag.
Vi ringer till Polisen och berättar vad som hänt.
Får till svar att det inte finns någon häst som är stulen med valackens utseende men att de ska skicka nån som kan komma och ta en bild.
Jag ringer sedan Leena för hon har stenkoll på de flesta hästarna i området men hon har ingen aning utan föreslår att vi ska kolla om han är chipmärkt.
Veterinären undersöker honom för vi vill ju veta om han är sjuk eller så men hon hittar inget fel alls förutom att han är lite mager. Inte heller något chip eller märkning finns så det enda vi kan få veta om honom är att han är ca 10-12 år, troligtvis ett halvblod och frisk..
På eftermiddagen kommer det två gubbar och vill se hästen. Den ena är från polisen och den andra från jordbruksverket.
När de säger att hästen ska avlivas om ingen ägare hittas inom några månader så säger jag atr han får bo här såna fall.
De skulle höra av sig.
Ringde i fredags om de fått fram nåt men ingen har hört av sig..
Någon måste väl sakna honom??

Jättesnäll, inga olater, lugn... Asså.. Det finns inga fel på honom!
Har ridit på honom och han verkar ganska utbildad, pigg och framåt...
Skumt!

Annars så flyter det mesta på. Jag är bara lite fundersam.

Ebbas debut på tävlingsbanan gick kanon. Hon snodde åt sig en andraplacering så jag är stolt över henne! Det funkade nog att muta Bamse för han var på gott humör. De hade en strid under framridningen om huruvida det är okej att sticka iväg till hörnet med gräs i eller inte men när Ebba visade honom spöet så skärpte han sig. :)

Frågade Ebba lite om hon skulle kunna tänka sig att rida in två C-ponnier åt oss och det lät positivt. Även hennes föräldrar var positiva åt detta så länge jag eller Nina är med.
Gött, då kan vi även ta emot ponnier här!
Känns hemskt att säga nej när kunderna ringer och frågar.

Nej nu lockar sängen här känner jag!
Hör ni nåt om nån som saknar sin häst så hör av er!

Puss

Av Amanda - 2 oktober 2015 12:30

Strålande solsken och riktigt varmt ute.
Jag övertalar mig själv att ha mig den långärmade tröjan för att inte bli förkyld... Det går sådär!

Jaha... Idag har veterinären varit på besök. Rutinkontroll och besiktning av några hästar.
Jag anar nu att Caitlin inte planerar att komma hem på ett tag då Q.R, Risse och Ginger skulle kollas..
Ringde henne och frågade och svaret blev att hon funderar på att ta dem till USA...
Om de åker kommer Caitlin inte hem i första taget men har haft det på känn ett tag!
Så nu är frågan VAD som lockar mer där borta än här??
Kapplöpningshästar, pumor och Yankee?
Nej jag känner dig bättre än så syster!!
Vad heter han?

Tids nog...
Jag håller ställningarna här och Nina och jag konstaterade att vi haft mer inkomst än utgifter under två månader :)
Har funderat på om man skulle ta emot fler hästar på inridning. Frågan är om det kommer att försumma mina egna älsklingar?
Men det är inridning vi tjänar mest på...
Så jag och Nina diskuterar.
Vi har fått en stor intresseanmälan om ponnier men jag känner att jag är för stor för tex B-ponny.
Då dök det upp ett ljus, så ska höra lite mer om det imorgon.

Jag ska vara funktionär på ponnytävlingarna på ridskolan. Ska bli kul att se min idol Ebba debutera i hoppning!
Självklart väljer ungen den tjurskalligaste ponnyn på hela klubben och jag frågade verkligen om hon valt rätt.
" vaddå? Hoppa en bana är la inget? Tar jag Bamse så får jag en utmaning och mutar jag han med en morot så kommer han galoppera som en raket runt och då vinner jag!"
Jaa... Positiv vinnarskalle... Älskar hennes attityd.

Ni skulle vart med när Bamse skickade av henne i en vattenpöl på ren djävulskap...
Ebba reser sig upp, fångar ponnyn och illblänger på honom.
"Hur vågar du skicka av mig sådär? Och du missade bajshögen! Amatör!" Säger hon och sitter upp igen som om inget hänt. Tummen upp!

Nej nu ska jag och Nina ta oss en njutaretur i det fina vädret!
Kram

Av Amanda - 2 oktober 2015 00:44

Rubriken kommer att klarna ;)

Jaha.. Här har jag skuttat runt som en glad prick i tron om att det är onsdag och taggat till träningrn som är på torsdagar..
Kvart i fem ringer min tränare Micke och säger att det är dressyr på schemat idag...
"Öh, det är onsdag ju!"
"Nej, torsdag Amanda..."
Ehm jaha...
Var ju lite attan att jag vart så duktig att redan ha hunnit med mina hästar idag och ingen av dem ser supertaggade ut till ett pass till..
Så vad gör man?
Missar träningen eller skaffar fram en krake fort?
Alternativ två!

Hej T.D vi ska ut och åka!
Borstar av den vandrande lerhögen så gott det går i ren panik.
Ehm en vit häst?
Nej... Okej vi får ta plan B.
Duschar av honom och packar in häst, utrustning och mig själv i transporten.

Kommer till ridhuset och vi gör alltid så att vi rider fram innan lektionen börjar och de i gruppen innan avslutar..
Jag är först i min grupp idag.
"Ny häst igen?" Är första frågan.
" vissa släpper visst aldrig ponnytiden haha..."
" om du gav mer än en femma för det där så har du betalt för mycket..."
Sitt ni där på era höghus så ska vi se vem som skrattar sist!
Vi brukar kivas rätt bra med varandra men detta var ju fan mobbning!

Skrittar fram och har ett täcke på hästen då det är svinkallt i ridhuset så han inte fryser. Det är nu jag ser att T.D ser ut som ett troll med all man i tovor och rufsig päls...
Tränset är ett enkelt huvudlag utan nosgrimma och i och för sig är pannbandet en guldkedja med en grön diamant i mitten men ser rätt "fattigt" ut då jag brukar ha lite bättre doningar..

Smsar Linda och frågar om hon kan ta med en piggborste till ridhuset.
"6 sek!" Svarar hon.
Linda kommer med borsten och jag hoppar av och trasslar ut tovorna och tar av T.D täcket.
Från troll till elegant arab på 30 sek.

De i andra gruppen stirrar storögt och gapar!
"Det är ju en arab!!"
" Ja men titta där! Oj det måste vara stort för er att få se en i verkligheten och inte bara i "Min Häst" serierna!" Svarar jag innan jag hoppar upp igen.
Linda bara skrattade.

De andra kommer och Micke är sina 10 min sen som vanligt.
"Dressyr idag flickor! Och Amanda... Det är torsdag idag! Fin häst förresten!"
" Vill du ha hans autograf?"
Lektionen går super!
Jag tvivlar aldrig på bäste T.D som sköter sig galant och kom ihåg både skänkelvikningar och galoppombyten.
Så stolt över hur bra han skötte sig.

Ska precis åka hem när Leena kommer till transporten.
" Äre sant?" Flåsar hon.
" Vaddå?"
" Att du har en äkta atabhingst idag?"
"Jaa... Om han inte blivit en shettis och ett sto inne i transporten..."
" men låt mig se honom då!!!"
Jaha bara att lasta av framför ögonen på en excentrisk ridskolechef som är i helt extas...

Till slut får vi åka hem iaf :)

Men nu till det jag tänkte blogga om!
Gått och grunnat ett tag faktiskt men det är ju så att denna bloggen handlar ju en del om grabbarna i mitt liv och deras upptåg.

I fronten har vi ju Ragge, Nicke och Jim. Jösses vad tråkigt mitt liv vore utan dessa pöjkar!!!

Nicke har börjat jobba i Norge igen så tråkigt nog ses vi inte så ofta men vi löser det.
Så i helgen var jag ensam hemma och tyckte synd om mig själv.
Hade precis öppnat chipspåsen då Ragge kommer och säger att jag SKA med och att de behöver "kvinnlig fägring" eller så nära de kan komma i alla fall..
Men... Chipsen??
Ja, ja..
Vi tar Dodgen bort till Jim där musik spelas.
Kommer in och hälsar på alla dårar.

Plötsligt dyker en okänd person upp. Likheten är slående om Jim varit några få år äldre, hade mindre tatueringar och lite skägg. Denna kille ser lite mer sofistikerad ut, annars skulle de kunna vara tvillingar.
Mitt första intryck av Jims storebror Jack är att han är den bättre hälften av dem två.
Artig, väluppfostrad och rolig...

Jim kommer fram och lägger armen om sin storebror:
" var snälla vid aset ikväll, för hans kärring har just stuckit och lämnade inte ens hundjäkeln åt han!"
" Va? Har hon dragit?" Säger Rickard förvånat.
"Jo.. Skrev en lapp om att hon träffat nån Achmed.." Säger en dyster Jack.
"Äh var inte ledsen! Se det från den ljusa sidan! Nu kan du skaffa tillbaka bilen!"
"Just faan... Öh Jim du får 60 för Bella!" Man ser hur killen skiner upp.
" Haha aldrig! 120 minst!!"
" Ditt as! 70 då? Vi är för fan släkt!!"
" 100 och tänd lampan om den är släckt..."
"Okej... Du får 80 och så berättar vi vad som hände med Gusten!"

Jim ser förvånad ut och sätter sig allvarligt ner.
" vad hände Gusten?" Frågar han lugnt..
"80 för Bel Airen?"
Jim nickar.
Vem fan är Gusten då? Det undrar jag oxå...
" Gusten flyttade inte till landet va? " Säger Jim.
" Njaa... " Ragge skruvar på sig nervöst.
" Men det var inte så smärtsamt för honom! Han fick kärlek ända in på slutet..." Säger Jack.
" Vad gjorde ni med honom?"
" Vi råkade släppa in honom till Leia.." Erkänner Jack skamset.
"Så ni matade den där förbannade jävla ormen med mitt marsvin?!" Skriker Jim ursinnigt.
Tre sekunder senare är bröderna i fullt slagsmål på golvet och det enda jag tänker är:
"OMG det finns två idioter.. Gud hjälpe oss!"

För att få klarhet i det hela..
Gusten var Jims marsvin som han hade när han var 4 år. En dag var Gusten försvunnen och Stina sa att marsvinet fått flytta till landet. ( var har man inte hört den förr?!)
Hemma hos Ragge bodde Leia, en fullvuxen boaorm och Jack och Ragge ville se om de två djuren kunde bli kompisar... Leia åt upp Gusten med andra ord.

Men jag tror att de kom överens om priset på bilen :)

Nä nu ska jag sova!

Ps. Caitlin hälsar till er alla!

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards