Direktlänk till inlägg 19 maj 2017

Finally har de kommit!

Av Amanda - 19 maj 2017 22:04

Hej!

 

Nä då, jag har varken dött, gått under jorden eller glömt bort er!

Don´t Woory - Be Happy !

I´m back!

 

Jag har kommit på att numera får man vara EXTRA tydlig med saker och ting då jag insett (igen) att grabbarna och andra i min närhet, av okänd anledning läser denna bloggen!

Och efter inlägget med Väntans tider, så kom det en hel drös med gratulationer!!!!!!!!!!

Det lät typ så här i text :

" Åh GRATTIS VAD KUL!"

" Vad roligt för er! Äntligen har ni hittat rätt och kul att ni bildar familj!"

" Grattis, vet ni vad det blir? Är det inte lite tidigt?"

" Varför har du inte sagt något? Jag ÄR faktiskt din mamma! RING!!!"

Jag ser ut som ett jäkla fån och bara... WHAAAAAT?

 

Folk man träffar IRL:

" Åh jag läser din blogg! Vad kul! Men du ser inte så värst tjock ut för att vara gravid"

" Vad kul med smått...Ska hon heta Antonia eller Felizia?"

Hmmm...

Okej... Vi klargör EN sak!

DET VAR INTE JAG SOM VAR PÅ SMÄLLEN UTAN HÄSTARNA!

Jag har grunnat på mina bekantas läskunskaper och intelligens... No more words about that! Trodde bara att jag var extra tydlig med att det var hästarna som väntade föl... ( och tydligen katten med upptäckte jag häromdan)

Ja tjena...

 

Sååå vad händer?!

Jag har ju mest gnällt över all väntan den senaste tiden ( fråga Tess, hon vet hur illa det är...).

Det är ALLTID spännande när man väntar smått!

( nej Ragge, Inga barn på g - utan här handlar det om 4-benta)

 

Fick världens utskällning av en av hyregästerna angående Felizia och Antonia.

Hon var så upprörd!

Jag är tydligen en vedervärdig och hemsk människa enligt henne.

( Nej ingen risk att hon läser detta då denna dam inte ens vet vad en blogg är)

Japp, en hemsk människa.

Vet ni varför?

Jo, jag lät mina högdräktiga ston vara ute i hagen! Utan täcke och det regnade!

Att de har ett vindskydd att stå under hörde inte hit.

Nej, det finns inga hästar som behandlas så här illa!

Jag försvarar mig med att de mår bättre av att få vara ute, att stå inne i stallet trivs de inte med och jag ser hellre en glad mamma häst än en deppad!

 

" Rätt var det är så ligger det ett stackars föl i hagen och då kan du inte vara med vid förlossningen!  Jag skulle minsann vaka dygnet runt!"

Antonia är en van mamma, hon har gjort det innan. Visserligen var det första gången för Felizia men vad tusan... Förstagångsmammor har fölat på egna hovar i 1000-tals år så... Nja, jag sitter inte med dem 24/7...

 

Det tar emot lite att erkänna, att denna människa fick rätt dessutom!

Vips! Så låg det en liten fölunge i hagen ( dock inne i halmen i vindskyddet ) och sov så gott medan mamma Felizia vakade spänt över sin lilla.

Men hon var hellugn när jag kom ( eller så såg hon morötterna ) och lät mig komma fram till dem.

Fölis vaknar och är inte alls rädd utan jag får gosa bäbis!

MEN BERÄTTA VAD DET BLEV NU DÅ???!!!

Haha nej nej... Ni får gissa!

Kul va?

Gissa på ett gudomligt sött fuxsto så har ni 100 % rätt! YEEEY faktiskt vad jag hoppades på!

Nu är det bara namn kvar...

Och vår supergulliga veterinär kom och kollade så allt stod rätt till! Och där var det inga problem.

 

 

Tagen igår då sommarn kom till oss!  

 

Dagen efter så fölade Antonia ( eller om det hände på natten, för jag hittade ännu en sötnöt i boxen morgonen efter)

Ett brunt litet hingstföl med stjärn. Super söt! Naaaw ... OH MY GOD! Jag är helprollig!

 

Sorry för kass kvalité! taget med min demolerade telefon

 

Nu ska de bara döpas, reggas och allt sånt där... Gnugga geniknölarna!

 

Jaha... Jag släppte de stora nyheterna nu =)

Äntligen är väntan över!

 

Annars då?

Joho! Har satt igång Star igen, efter att han åkte på en hovböld! Stackarn! Men nu är han frisk igen tills nästa gång den där spjuvern hittar på nåt. Men jag är glad så länge han mår bra!

 

Spierdalaj blir bara bättre och bättre! Idag var hon inte ens rädd för postbilen! Den har varit ett skimmelätande monster! Men inte idag... Hon fortsatte bara att äta när den blå lilla bilen kom. Innan har det varit full rulle till andra sidan hagen! Så ännu ett framsteg!

Jobbar mycket med hennes nervositet genom att träna henne på sociala sammanhang!

Förra helgen tog jag med Tess på Prince och vi red igenom byn ( till och med förbi skolan med skrikande barn).

Spierdalaj taggade lite och spände sig så fort hon såg nån som rörde sig men jag tror att tack vare att Prince var med så behöll hon lugnet. Han är en klippa !

Det är synd att mycket folk, och rörelse gör henne så nervös... Men vi har kommit långt! Nu är hon trygg på ridskolan i alla fall så jag är sjukt nöjd!

 

Jag har även hunnit med årets åtagande som chaufförska på cruising!

Jajjemen!

Det tog nog ungefär 10 minuter innan jag gav upp att hålla ordning på grabbarna! Så fort vi kom till uppsamlingen så sa det ungefär POFF och så var alla fem grabbarna borta med vinden!

Jaha, där stod jag helt ensam och övergiven bland en massa raggare.

Schysst hörrni!

Men jag är inte den som låter världen gå under för det! Så jag parkerade min röv på motorhuven på Bonnevillen och tog fram min cola och beundrade utsikten.

Det dröjde nog en hel kvart innan det kom fram ett par. Asså jag kände igen tjejen som fan, men kunde inte placera henne alls. Tills tjejen i en sockersöt rosa rockabilly-klänning öppnade munnen.

" Amanda! Lever du? Guuuuud vad det var länge sen!" * Stor kram *

Öh... Carro? Jaaa ta mej faan... Hur var när?

 

Jaha det visade sig att hon helt bytt stil... Total makeover sen hon träffade en snubbe vid namn Mattias som har en Cheva 55:a. Ingen kille vi andra har umgåtts med särskilt mycket men man vet vem det är typ... Ja ni fattar.

 

Lite förvånad fortfarande faktiskt!

 

I vilket fall så snackade jag med dem en ganska bra stund innan grabb nummer 1 dök upp..

" Älskling! Gå inte bort dit! De har brännvin! Men jag slet mig loss för jag vet hur arg du blir på mig!"

" Jasså du? " Jag stirrar på mitt ämne till karl som sträcker sig ner i den öppna bilen och letar efter sina öl.

" Jaa... du gillar inte när jag blir för full ju!" Klunk klunk klunk...

Innan jag säger något mer kommer nummer 2.

" Baby! Jävlar vilket hemkört de bjöd på!" får en stor kram av Ragge.

" Schhhhh!" säger nummer 1.

" Han vågar inte erkänna att han smakade vettu! Men schysst som jag är mot dig så berättar jag det!" skiner Ragge upp.  " Är det sant att du har ridpiskan på`n??"

" Vill du oxå testa den?" svarar jag och undrar när jag nånsin blivit arg på dem för att de dricker.

" Jaaa... Men kan vi vänta tills imorgon darling?" Ragge ger mig en stor kindpuss varpå han får en mördande blick av nummer 1.

Som tur var dök Micke och Rickard upp med Anton och Kevin innan detta utvecklades till nåt obehagligt.

 

Carro stirrar bara storögt en stund och frågar sedan vem jag är ihop med ^^

Hela bunten anar jag faktiskt...

Ja, ja... det hände faktiskt inget jätteintressant under kvällen sen. Grabbarna skötte sig kanon faktiskt och det var helt okej att köra!

 

Imorgon ska jag hänga med Tess som hästskötare när hon ska tävla med Lillfux och nästa helg blir det lite ledigt och åka ner till Hässleholm.

Under tiden är det fölgos som gäller  =) 

 

Nä nu borde jag faktiskt gå och lägga mig!

Är ju gräsänka medan gubben är i garaget och pillar med nåt...

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards