Direktlänk till inlägg 2 oktober 2015

Troll-Arab, en bror och ett marsvin

Av Amanda - 2 oktober 2015 00:44

Rubriken kommer att klarna ;)

Jaha.. Här har jag skuttat runt som en glad prick i tron om att det är onsdag och taggat till träningrn som är på torsdagar..
Kvart i fem ringer min tränare Micke och säger att det är dressyr på schemat idag...
"Öh, det är onsdag ju!"
"Nej, torsdag Amanda..."
Ehm jaha...
Var ju lite attan att jag vart så duktig att redan ha hunnit med mina hästar idag och ingen av dem ser supertaggade ut till ett pass till..
Så vad gör man?
Missar träningen eller skaffar fram en krake fort?
Alternativ två!

Hej T.D vi ska ut och åka!
Borstar av den vandrande lerhögen så gott det går i ren panik.
Ehm en vit häst?
Nej... Okej vi får ta plan B.
Duschar av honom och packar in häst, utrustning och mig själv i transporten.

Kommer till ridhuset och vi gör alltid så att vi rider fram innan lektionen börjar och de i gruppen innan avslutar..
Jag är först i min grupp idag.
"Ny häst igen?" Är första frågan.
" vissa släpper visst aldrig ponnytiden haha..."
" om du gav mer än en femma för det där så har du betalt för mycket..."
Sitt ni där på era höghus så ska vi se vem som skrattar sist!
Vi brukar kivas rätt bra med varandra men detta var ju fan mobbning!

Skrittar fram och har ett täcke på hästen då det är svinkallt i ridhuset så han inte fryser. Det är nu jag ser att T.D ser ut som ett troll med all man i tovor och rufsig päls...
Tränset är ett enkelt huvudlag utan nosgrimma och i och för sig är pannbandet en guldkedja med en grön diamant i mitten men ser rätt "fattigt" ut då jag brukar ha lite bättre doningar..

Smsar Linda och frågar om hon kan ta med en piggborste till ridhuset.
"6 sek!" Svarar hon.
Linda kommer med borsten och jag hoppar av och trasslar ut tovorna och tar av T.D täcket.
Från troll till elegant arab på 30 sek.

De i andra gruppen stirrar storögt och gapar!
"Det är ju en arab!!"
" Ja men titta där! Oj det måste vara stort för er att få se en i verkligheten och inte bara i "Min Häst" serierna!" Svarar jag innan jag hoppar upp igen.
Linda bara skrattade.

De andra kommer och Micke är sina 10 min sen som vanligt.
"Dressyr idag flickor! Och Amanda... Det är torsdag idag! Fin häst förresten!"
" Vill du ha hans autograf?"
Lektionen går super!
Jag tvivlar aldrig på bäste T.D som sköter sig galant och kom ihåg både skänkelvikningar och galoppombyten.
Så stolt över hur bra han skötte sig.

Ska precis åka hem när Leena kommer till transporten.
" Äre sant?" Flåsar hon.
" Vaddå?"
" Att du har en äkta atabhingst idag?"
"Jaa... Om han inte blivit en shettis och ett sto inne i transporten..."
" men låt mig se honom då!!!"
Jaha bara att lasta av framför ögonen på en excentrisk ridskolechef som är i helt extas...

Till slut får vi åka hem iaf :)

Men nu till det jag tänkte blogga om!
Gått och grunnat ett tag faktiskt men det är ju så att denna bloggen handlar ju en del om grabbarna i mitt liv och deras upptåg.

I fronten har vi ju Ragge, Nicke och Jim. Jösses vad tråkigt mitt liv vore utan dessa pöjkar!!!

Nicke har börjat jobba i Norge igen så tråkigt nog ses vi inte så ofta men vi löser det.
Så i helgen var jag ensam hemma och tyckte synd om mig själv.
Hade precis öppnat chipspåsen då Ragge kommer och säger att jag SKA med och att de behöver "kvinnlig fägring" eller så nära de kan komma i alla fall..
Men... Chipsen??
Ja, ja..
Vi tar Dodgen bort till Jim där musik spelas.
Kommer in och hälsar på alla dårar.

Plötsligt dyker en okänd person upp. Likheten är slående om Jim varit några få år äldre, hade mindre tatueringar och lite skägg. Denna kille ser lite mer sofistikerad ut, annars skulle de kunna vara tvillingar.
Mitt första intryck av Jims storebror Jack är att han är den bättre hälften av dem två.
Artig, väluppfostrad och rolig...

Jim kommer fram och lägger armen om sin storebror:
" var snälla vid aset ikväll, för hans kärring har just stuckit och lämnade inte ens hundjäkeln åt han!"
" Va? Har hon dragit?" Säger Rickard förvånat.
"Jo.. Skrev en lapp om att hon träffat nån Achmed.." Säger en dyster Jack.
"Äh var inte ledsen! Se det från den ljusa sidan! Nu kan du skaffa tillbaka bilen!"
"Just faan... Öh Jim du får 60 för Bella!" Man ser hur killen skiner upp.
" Haha aldrig! 120 minst!!"
" Ditt as! 70 då? Vi är för fan släkt!!"
" 100 och tänd lampan om den är släckt..."
"Okej... Du får 80 och så berättar vi vad som hände med Gusten!"

Jim ser förvånad ut och sätter sig allvarligt ner.
" vad hände Gusten?" Frågar han lugnt..
"80 för Bel Airen?"
Jim nickar.
Vem fan är Gusten då? Det undrar jag oxå...
" Gusten flyttade inte till landet va? " Säger Jim.
" Njaa... " Ragge skruvar på sig nervöst.
" Men det var inte så smärtsamt för honom! Han fick kärlek ända in på slutet..." Säger Jack.
" Vad gjorde ni med honom?"
" Vi råkade släppa in honom till Leia.." Erkänner Jack skamset.
"Så ni matade den där förbannade jävla ormen med mitt marsvin?!" Skriker Jim ursinnigt.
Tre sekunder senare är bröderna i fullt slagsmål på golvet och det enda jag tänker är:
"OMG det finns två idioter.. Gud hjälpe oss!"

För att få klarhet i det hela..
Gusten var Jims marsvin som han hade när han var 4 år. En dag var Gusten försvunnen och Stina sa att marsvinet fått flytta till landet. ( var har man inte hört den förr?!)
Hemma hos Ragge bodde Leia, en fullvuxen boaorm och Jack och Ragge ville se om de två djuren kunde bli kompisar... Leia åt upp Gusten med andra ord.

Men jag tror att de kom överens om priset på bilen :)

Nä nu ska jag sova!

Ps. Caitlin hälsar till er alla!

 
 
Ingen bild

becca

2 oktober 2015 07:41

Det närmaste jag har kommit en arab är nog Corvette som var en blandning mellan Connemara och Arabiskt fullblod. (Minns du Corvette? För det gör knappt jag...)

Va i helvete... finns det TVÅ av dem? Och varför ska ni slåss så ideligen? Här slåss man typ aldrig. Man stirrar på den andre, svär om att den kan dra åt hlvete och sen så går man...

Men ajaj... stackars Jack! Jag tyck verkligen synd om han!

En annan version är att om du blir påkommen med att sova på lektionerna eller jobbet så he bara upp huvudet sakta och säg "Amen"
Kram!

Amanda

2 oktober 2015 12:08

Haha ja jag minns Corvette, mest för namnets skull;)
Jag älskar araber och har alltid gjort. Så härliga hästar.

Precis min tanke! Vi har fullt upp med en och så fanns det två..
Ja du, det är inte så allvarligt men jag tror det beror på att de måste hävda sig. Eller att de inte är tillräckligt smarta för att snacka sig ur det hela?

Haha tack för tipset ! Att jag inte tänkte på det innan!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards