Direktlänk till inlägg 11 oktober 2015

Någon som vet?

Av Amanda - 11 oktober 2015 20:54

Hej på er!
Jo det va ett tag sen jag bloggade faktiskt men ja...

Det har varit fullt upp här och det konstigaste som hänt var faktiskt i onsdagsmorse.
När jag gick ut för att ge pållarna sin frukost runt kvart över sex så tänker jag att "fy fan vad kallt det är nu på nätterna!"
Lugn Caitie, alla hästarna är installade nu mera.
Trött som ett as så styr man mot stallet och så hör jag en frustning från en av hagarna.
Jaha? Vem har smitit?
Tar fram ficklampan och ser att där står det en häst vid grinden inne i hagen.
En brun med bläs och urbota söt men.. Vem är det?
Kollar närmare och ser att det är en valack som står där, ca 160 cm och har en sliten grimma på sig.
Jag hälsar på hästen och ser då att det sitter en lapp på grimman.
"Ta hand om mig!" Står det.
Mitt hjärta blöder över att denna stackare får stå ute i kylan så tar med honom in i stallet och ställer honom i den sista tomma boxen vi har, slänger till honom lite havre och hö så han slipper känna sig utanför när de andra får sitt.

Men vem lämnar en till synes fullt frisk häst mitt i natten? Det är fan skumt!
Nina kommer och blir lika förvånad som jag.
Vi ringer till Polisen och berättar vad som hänt.
Får till svar att det inte finns någon häst som är stulen med valackens utseende men att de ska skicka nån som kan komma och ta en bild.
Jag ringer sedan Leena för hon har stenkoll på de flesta hästarna i området men hon har ingen aning utan föreslår att vi ska kolla om han är chipmärkt.
Veterinären undersöker honom för vi vill ju veta om han är sjuk eller så men hon hittar inget fel alls förutom att han är lite mager. Inte heller något chip eller märkning finns så det enda vi kan få veta om honom är att han är ca 10-12 år, troligtvis ett halvblod och frisk..
På eftermiddagen kommer det två gubbar och vill se hästen. Den ena är från polisen och den andra från jordbruksverket.
När de säger att hästen ska avlivas om ingen ägare hittas inom några månader så säger jag atr han får bo här såna fall.
De skulle höra av sig.
Ringde i fredags om de fått fram nåt men ingen har hört av sig..
Någon måste väl sakna honom??

Jättesnäll, inga olater, lugn... Asså.. Det finns inga fel på honom!
Har ridit på honom och han verkar ganska utbildad, pigg och framåt...
Skumt!

Annars så flyter det mesta på. Jag är bara lite fundersam.

Ebbas debut på tävlingsbanan gick kanon. Hon snodde åt sig en andraplacering så jag är stolt över henne! Det funkade nog att muta Bamse för han var på gott humör. De hade en strid under framridningen om huruvida det är okej att sticka iväg till hörnet med gräs i eller inte men när Ebba visade honom spöet så skärpte han sig. :)

Frågade Ebba lite om hon skulle kunna tänka sig att rida in två C-ponnier åt oss och det lät positivt. Även hennes föräldrar var positiva åt detta så länge jag eller Nina är med.
Gött, då kan vi även ta emot ponnier här!
Känns hemskt att säga nej när kunderna ringer och frågar.

Nej nu lockar sängen här känner jag!
Hör ni nåt om nån som saknar sin häst så hör av er!

Puss

 
 
Ingen bild

Tess

11 oktober 2015 21:00

asskumt det där!!

Brukar inte de som har sommarstugan ha med sig två hästar när de är där? Kanske en av dem? Synd att gubben är så grinig att man inte vågat rida förbi där och kolla men Astrid sa att deras dotter hade hästarna med sig när hon va där i somras. Kanske en av dem?

Puss

Amanda

11 oktober 2015 21:02

Jo det stämmer men gubben har två ardenner och dottern en shettis och en New Forest. Detta är ju troligen ett hbl... Leena har satt upp efterlysningar på klubben iaf ?

Puss

 
Ingen bild

Becca

11 oktober 2015 22:48

JAG TAR HONOM- men jag har inga pengar att betala han med men jag kan baka dig en kakjävel om du är riktigt grinig. Äre pengar du vill ha så sälj kakjäveln vettja!

Jomen min vecka har vart finfin. Blev diagnoserad... gött å ha papper på att magen är knäpp. Skriver mer på bloggen!
Kram

Amanda

12 oktober 2015 11:56

Haha kakaaaa.... Mmm... Mums!

Fortfarande inga spår av nån ägare.. Polisen säger att efter ett halvår så kan jag behålla honom men OM ägaren dyker upp så ska ju han/hon självklart få tillbaka sin häst.
Weird detta!
Men men... En pålle till gör inget!
Han och Star är redan polare så jag får väl komma på ett namn åt han...

Okej :) jag ska ta mig en kik! Kram

 
Ingen bild

Caitlin

12 oktober 2015 11:59

äre den du skicka bild på?
Jättefin ju!
Konstigt att ingen känns vid honom men de lämnade honom på rätt ställe!
Självklart får han stanna!!

Pussa mina älsklingar från mig <3

Amanda

12 oktober 2015 12:01

Japp! Sirocco den andre nästan! :)
Ja.. Är lite fundersam bara om polis eller jordbruksverket kan tvinga mig att avliva honom då han inte har några papper... :(

De är sönderpussade kan jag lova!

 
Ingen bild

Caitlin

12 oktober 2015 12:06

Fixa veterinärintyg på att han är frisk, avmaskq och vaccinera honom och chippa honom så borde det inte va några problem :) låt inte Tess döpa honom bara... ^^

Amanda

12 oktober 2015 12:09

"Borde"... Säg inte så!
Haha vaddå? Egon är ju superfint namn!!
Passar som handen i handsken!

Jo då vi har avmaskat honom igår och veterinären kommer imorgon för vacc... Meh hjälp mig jag måste komma på ett namn nu!
Nina föreslog Prince...

 
Ingen bild

Nina

12 oktober 2015 12:21

har lagt ut efterlysningar på varje hästforum jag hittat! Inga svar! Ingen vet nåt... Jag fattar det inte!

Prince är ett perfekt namn till denna underbara kille<3
Glöm inte att ringa hovslagarn oxå! Hans hovar ser förskräckliga ut

Amanda

12 oktober 2015 12:24

Bra :) nej det är jätteskumt!
Lutar åt att det får bli Prince! Måste bestämma tills imorgon.

Anders är redan på g så nu väntar jag på honom! :)
Så ska Prince slippa ha ont i tassarna mer :)

 
Ingen bild

Arg Norrlänning

15 oktober 2015 09:45

JAHA!? Hur gåre? Få vi se nån bild på'n? Alla andra får se honom utom jag!! (Argt skrik i fjärran)
Akta dig, annars kastar jag rökt fläsk på dig...
Puss & kram

Amanda

17 oktober 2015 01:12

Åh mums... Död gris!! give it to me!!!

Haha jag fixar bild på sötnöten åt dig!

Puzz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards