Alla inlägg den 2 oktober 2014

Av Amanda - 2 oktober 2014 11:54

Trots en ny säng så har jag sovit extremt dåligt inatt.

Saknaden efter Sverige och alla finaste där är enorm faktiskt.

Försökte intala mig själv att jag ska se detta som en utlandsresa, och innan jag vet ordet av så är jag hemma och myser med Felizias varma och väldoftande hals ( Såvida hon inte rullat sig i bajs).

Men den här gången är det inte en eller två veckor jag ska vara hemifrån... Utan mycket längre..


Man måste göra det bästa av situationen såklart. Bita ihop och göra de dåliga sakerna till något bra.

Hästarna verkade glada över att ha fått ett rent och fint stall i alla fall. De såg gladare ut i morse i alla fall. Men jag är fortfarande livrädd att dem ska trampa mig på tårna! ^^


Efter att hästarna fått komma ut så åkte jag och pappa iväg, en timmes bilresa härifrån för att kolla på hästar.

Första hästen, rena besvikelsen... Dessutom en C-ponny! Jag är lite för lång för en C-ponny anser jag så nej... Dessutom stämde ingenting som ägarna sade, inte ens färgen på hästen. Fux och brun är två skilda saker!  Så ett blankt nej!

Men på granngården fanns det mer intressant.

En jättefin hannoveranare, mörkbrun med stjärn. Välriden, väluppfostrad, välstammad ja allt du kan sätta väl framför men ASTRÅKIG att handskas med och att rida. Du behövde bara tänka "galopp" och förberedde hjälpen och hästen galopperar. En robot mer eller mindre. Så även nej på den!


Jag vill ha en häst med lite egen vilja, som du får arbeta med och sedan se resultaten tillsammans med.

Ägarn såg förvånad ut när jag sa att det inte var någon häst för mig och frågade om han hade nån med lite mer action i. Mannen funderar en bra stund och tänker efter.

Haha typisk engelsk äldre man, med manchesterkavaj, pipa och skägg ^^

Sedan frågar han om jag har nåt emot en häst utan stamtavla.

Självklart inte!

Pappa rynkar på näsan lite besviket men gubben tar med oss till en liten hage.

Och där står den sötaste hästen jag sett på länge.


Lite ovårdad man, svårt att säga rasen men något ponnyaktigt finns i honom trots att han är runt 1,60. Så söt med en liten stjärn och ser ganska intresserad ut av vad som händer runt omkring honom.

Love at first sight!

Okej... säg att han är riden! Vad heter han? Skitsamma han kan heta vad som helst till och med Fridolf!

Gubben hämtar sadel och träns medan jag bekantar mig med hästen.

Helt översalig!

Så söt och fin...

Sadlar honom och sitter upp.

Steget är mjukt och gungit man verkligen gungar fram, han lyssnar på hjälperna men är pigg och glad. Han bjuder på ett bakutslag av glädje när vi prövar att hoppa ett litet hinder på ca: 70 cm.

Hela tiden en fantastisk framåtbjudning, lite fart men ändå ingen Sky direkt.

Gör lite skänkelvikningar och sånt för att få mig en uppfattning om vilken nivå han ligger på.

Gubben säger att han är tävlad i både dressyr och hoppning men inga jätteklasser.


Förra ägarn ville visst ha en häst med stamtavla.

I Don´t Care!

Varför är folk helt besatta av hästens härkomst?

Speciellt på en valack som du ändå inte kan avla på!

Men that´s it! I´m in Love (again)


" Är du säker?" Pappa är tveksam. " Ja menar det finns mycket mer välutbildade hästar som har mer kapacitet..."

" Stensäker! Jag ska inte tävla några Grand Prix direkt!"

" Ja, ja... "


Jag skrittar av medan pappa och gubben gör upp affären. Gubben är förvånad över att jag inte valde hannoveranaren...

Återigen, Jag bryr mig inte!

Shit... En ridhäst! Tack pappa!

Sen är min far lite besviken för att jag inte valde en häst han kan tjäna pengar på efter att jag åkt hem men ska kolla möjligheterna att ta med honom hem sen!

Caitlin Hjälp mig!


Sadlar av hästen och ger honom lite godis. Och snackar lite med honom. Funderar på vad han kan tänkas heta.. så vacker färg så säkert Golden eller nått klassiskt. Star kanske? Pappa och gubben dröjer men jag gosar ju med denna underbara goa häst som verkar ha ett utmärkt temprament. Lugn men ändå pigg och vaken. Passar på att kolla igenom honom så att han inte ömmar eller något nånstans.

Gubben och Pappa återvänder och jag får hans papper i handen.

Vad kan då denna häst heta...

Spännande!

Det var inte Fridolf utan han heter...

Ehm... Bläddrar igenom papprena och kvittot på att han är betald, där står hans chipnummer, färg, kön, tecken, ålder ( 5 år) ja allt... Men namnet då?

Frågar gubben vad hästen heter...

" Tjaa... Han är namnlös... "

" Va?"

" Ja, han är resultatet av en tjuvbetäckning så de som hade honom ansträngde sig inte ens att ge honom ett namn...De skulle slakta honom så jag köpte in honom förra veckan.. Jag kallar honom Goofy ( Långben på svenska) då han är lite klantig iblann..." svarar gubben,

Say What?

Aja... Jag ska nog komma på ett fint namn till honom. Men det är konstigt!

Pappa reagerade oxå... Så vi ska kolla så att han inte är stulen eller något.. Tack och lov är han ju chipmärkt.


Så idag har jag fått en häst =) Som utlovat i och för sig!

Men vi ska hämta honom ikväll, då vi inte hade transporten med oss.

Så ska snart in till stan och handla utrustning till honom och till bjässarna! ...

Måste komma på ett namn åt honom!

Aaaah vad svårt.. " Goofy" ?! Stackarn!


Eller är de lika?


  

               

 


 


Pussen och Kramen


    



Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards