Direktlänk till inlägg 4 augusti 2015

Jag kom att tänka på..

Av Amanda - 4 augusti 2015 20:15

En jäkla massa saker iofs men är det något jag kan störa mig på sjukt mycket så är det hästar i filmer.

Inte nu att de är trebenta knotiga kameler utan just valet av dessa filmhästar!
Jag älskar typ medeltidsfilmer, " Gladiator, King Arthur mfl MEN...

Jag tror att det är i "Braveheart" med Mel Gibson det finns två detaljer som förstör i övrigt en av det bästa filmerna ever... Den första detaljen är jag stensäker på!

1. Hans bruna häst ser ju definitivt ut att vara av rasen P.R.E och hur tusan fick han tag i en sån häst i Skottland?
Ett lättare Kallblod som användes som stridshästar ( vilket är med när kavallariet dundrar fram) hade väl passat bättre?
Dessutom sticker de engelska soldaterna ner den bruna hästen och jag antar att Mel inte skickade den till veterinären utan att den dog.
Sedan ser man den bli riden av hans polare... GhostHorse?!

2. I en närbild ser du hans häst träns ( kanten på pannbandet) och vad sitter där? Jo en jävla märkeslogga på tränset som numera finns på de lite bättre märkestränsen! Hade de det i Skottland på 11-1200-talet? Fuck No!

Min vetskap om dessa "riddarhästar" ter sig till att de behövde kraftigare djur som orkade bära all den tunga utrustningen, allså en häst av kallblodsras. Vet att friesern är en ras som användes flitigt.

Men, i många av dessa filmer ( Snowhite and the huntsman, sagan om ringen, Robin Hood mm) så rider hjälten/hjältinnan alltid en vacker springare, oftast vit eller svart!
Jag kommer inte ihåg i vilken av alla dessa filmer Hjältegänget var uppe i iskalla berg och red... På Arabiska Fullblod!!! Öh..

En annan sjukt bra film är " Alexander the Great" det enda kruxet är att hans häst Bukefalos i filmen är en frieser, enligt historien var Bukefalos en Andalusier.
Men hörrni! Vi har det HELT tvärtom i filmerna om Zorro! Iaf de med Antonio Banderas..
De säger till och med att hans häst Tornado är av rasen Andalusier ( Scenen där den gamle Zorro och den yngre ska stjäla den svarta hingsten) ändå spelas hästen av en frieser!
* för övrigt samma häst ni ser i Sleepy Hollow från 1999 och i Alexander.

Vi kan gå till en svensk klassiker oxå!
Bröderna Lejonhjärta!
Ser ni att de endast lagt tyg över en helt vanlig engelsk ridsadel?

I Exodus - Gods and Kings från 2014 undrar jag lite bara varför hjälten rider på en frieser och om det fanns frieserhästar i det antika Egypten ens år 1300 f.Kr ??

De filmer som jag verkligen tycker har lyckats bra med valet av filmhästar är filmerna om Arn.
För inte red vi runt på öknens ädla hästar här uppe i iskalla norden?
Nej, i dessa filmer ser du mycket fina exemplar av Nordsvenskar, en och annan ardenner och den lättare typen Nordsvensk travare.
Detta ser man även i " Den 13:e krigaren" ( sjukt bra film utan störningsmoment).
Vikingarna ( som dessutom snackar en blandning av norska,svenska o danska som ska föreställa fornnordiska) rider omkring på stora tunga kallblod. Dock Clydesdale och Shire bl.a medan Antonio som hsr huvudrollen tog med sig sitt arabiska fullblod hemifrån mellanöstern. Som mobbas rätt hårt av de större vikingarna vars hundar är nästan lika stora som araben ( komiskt inslag).
Samtidigt har vi de björnliknande kannibalerna i denna film där de har lyckats bra.
För vilken hästras är inte ultimat för de bergsmiljöerna dessa skurkar bor i om inte den fina fjordhästen:)

Wow Hollywood.. Ni lyckades med en film av alla dessa storsatsningar.

Visste ni förresten att i filmerna om Pippi Långstrump, så är hennes prickiga häst Lilla Gubben fejk?
Prickarna och den bruna manen och svansen är ditmålade på en apelkastad skimmel, lånad från en ridskola troligen av rasen svenskt halvblod;) Astrid Lindgren ville inte ha en äkta Knabstrupper.
Jag bara älskar onödigt vetande!

Apropå nått annat, så när jag var liten så var jag ÖVERTYGAD om att Jonathan Leijonhjärtas häst och Lilla Gubben är samma häst ^^

Vad stör ni er på i filmer?

Och bästa hästfilmen i era ögon?
Jag håller ben hårt på de filmerna om Svarta Hingsten och Svarta Hingstens återkomst ( allså inte Black Beauty nu)

 
 
Ingen bild

Caitlin

4 augusti 2015 20:47

Jag känner mig som en nörd MEN..
Frisern kom låångt senare på 1200-1300talet var det endast 4 "raser" som användes.. Du får göra ett historiefakta inlägg :)

Annars sjukt kul inlägg:)

Bästa hästfilmen?
Spirit - stallion of the cimarron helt klart

Puss

Amanda

4 augusti 2015 20:56

Du är en nörd! Men hjälp mig då!! Skriiiv människa!
Minns att jag lovade mina läsare i början att en del fakta skulle komma.

Du och ditt tecknat haha :) men agree den är bra!

Puss

 
Ingen bild

Tess

4 augusti 2015 20:49

Haha agreee!!! Sjukt irriterande!

Bästa hästfilmen?
Du sågade den ju.. Helt klart Black Beauty från 1994 sååå sorglig!!

Amanda

4 augusti 2015 20:57

Visst äre !!

Haha LÄS Boken och du kommer gråta ännu mer..
Jag sågade den väl inte?!

 
Ingen bild

Sanna

4 augusti 2015 20:53

Amanda då...
Din blogg levererar som vanligt ett asgarv :)
Klackrent!

Hm bästa hästfilmen...
Secretariat får jag nog säga!

Amanda

4 augusti 2015 20:58

Woow.. Detta är nog första kommentaren jag får av dig :) tack :)

Segaste filmen om inte annat men den är bra:)

 
Ingen bild

Lynn

4 augusti 2015 21:02

Jaa nu vill vi ha historiska fakta här!! Kom igen nu systrarna Knas!!

En annan irriterande sak, i filmer!
De filmar alltid en häst som stegrar i striden och sen faller... Typ minst 3 gånger i sina scener! Och det är samma sekvens!!

Hästfilm?
Jag gillar Rädda Willy 😄

Amanda

4 augusti 2015 21:05

Luuugn å fiin.. Vi jobbar på det:)

Haha det är sant! Hur kunde jag glömma det?! Sjuuuukt irriterande!

Lynn, vad har Rädda Willy med hästar att göra? Det handlar om en val!!! Psycho

 
Ingen bild

Lynn

4 augusti 2015 21:10

Ser inget inlägg ännu... Jag behöver inspo till höstens teorilektioner... Kom igen nu!

Val? Willy är en späckhuggare ditt mongo! ;) jösses det är som att kalla Bambi för rådjur, att Lassie skulle vara en pudel oooh jag vill ha en pudel kom jag på!

Amanda

4 augusti 2015 21:16

Det har gått 20 min ju!!! Vad tror du att jag å syrran är? Rainman? Haha.
Äre inte bättre du lär dig namnen på dina elever? Eller ännu bättre!!
Går igenom hästens färger och olika tränstyper istället för att gasta " öh du på blacken med pullar, ner me hälen!"
Ett litet tips..

Okej, Willy är en späckhuggare, Lassie en collie och Bambi en hjort.
Men ingen av dessa filmer har med hästar att göra såå vart kom pudeln in i bilden?

 
Ingen bild

Lynn

4 augusti 2015 21:20

Äh de lär sig ju att hålla ner hälen, hästens färg OCH vad de har för utrustning! Högsta graden av multitasking 😎

Pudeln? Jo vettu han gömmer sig i alla filmer men man ser honom inte :) det är en ghostpoodle 😜

Amanda

4 augusti 2015 21:56

Jag ger mig.... Suck ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards