Alla inlägg den 4 augusti 2015

Av Amanda - 4 augusti 2015 21:54

Som utlovat så kommer det att komma ett fakta-inlägg ( skrivet av mig och syrran ) inom kort med temat "stridshästar".
Mest för att jag fick hela 4 kommentarer på förra inlägget på 10 min :) och de blev bara lite urspårning om valar och pudlar ( Lynn i sitt esse)

Känns som att jag verkligen är inne i en bloggperiod nu. Så får passa på.

Har ju pysslat med denna bloggen nu i 2 år (?) och försöker hålla samma anda men Life changes - So do I som di säger.. Säkert nån grek som kom med det citatet ;)

Ja, överlevt Ullared ännu en gång. Faktum är att vi klarade av det på 2 timmar! Tre fruntimmer på två timmar - det ni!
Köpte lite underkläder, linnen och leggings bara för 300kr typ ;)
Caitlin handlade sina älskade reservgrimmor och Sanna kläder till Nicole.

Hööks däremot... Stackars butiksbiträdet som råkade ut för oss.
BT = Butiksbiträdet, ung tjej på kanske 18 år.
C= Caitlin
S=Sanna
A= jag

BT: behöver ni hjälp?
S: Jaa, jag behöver ett sjukt slitstarkt täcke..
BT: det här är vårt bästsäljande och har många nöjda kunder!
C : Neeej!!! Det går sönder direkt! Jävla skit är vad det är och inte får man lämna tillbaka det!
BT något chockad: men om du inte är nöjd så är det självklart att du kan lämna tillbaka det...
C: nej, de vägrade det för att det var använt 1 gång och redan trasigt! Försäljaren sa att tre Shire inte ens kunde dra sönder det men min lilla arab lyckades på en kvart!
BT: Men klart att du kan få pengarna tillbaka om täcket slets sönder av hästen och försäljaren lovade att det skulle hålla! Bara du har kvittot kvar.
C: klart jag har det! Täcket ligger i bilen dessutom.
BT: hämta det så löser vi det * stort leende*

Jag följer med Caitlin ut.
A: ehm... Menar du det blå täcket som han slet sönder i slagsmålet?
C: japp så klart!
A: var inte det för stort för T.D och du bara skulle byta in det?
C: jo men nu är det trasigt och odugligt i allafall, så då kan vi ju köpa ett nytt i rätt storlek

Jaa... T.D är nog ganska känd för sina täckesbravader... Kan säga att försäljarn i denna butiken såg chockad ut när vi kommer in med täcket i två ICA-kassar, täcket är slitet itu i 5 delar, nertrampat och smutsigt. Men hon tog tillbaka det.
C: men det var ganska bra kvalité, vanligtvis tar det honom 3 minuter och dettta höll ju i en kvart!
BT: oj din häst gillar nog inte täcke då?
C: vad har han för val? Jag tänker inte flytta till öknen med han bara för det...

Jag hittade lite schabrak och smågrejjer till mina sötisar. Sanna och Caitlin köpte varsitt nytt täcke och ja... Det flög iväg nåra sedlar i ett svisch! Casanova fick ett nytt aachenträns i mörkbrunt och han kommer bli så fin så i det.

Ganska rolig dag faktiskt!

Nä nu vet ni hur man reklamerar varor iaf :)

Puss på er:) dax att nanna

Av Amanda - 4 augusti 2015 20:15

En jäkla massa saker iofs men är det något jag kan störa mig på sjukt mycket så är det hästar i filmer.

Inte nu att de är trebenta knotiga kameler utan just valet av dessa filmhästar!
Jag älskar typ medeltidsfilmer, " Gladiator, King Arthur mfl MEN...

Jag tror att det är i "Braveheart" med Mel Gibson det finns två detaljer som förstör i övrigt en av det bästa filmerna ever... Den första detaljen är jag stensäker på!

1. Hans bruna häst ser ju definitivt ut att vara av rasen P.R.E och hur tusan fick han tag i en sån häst i Skottland?
Ett lättare Kallblod som användes som stridshästar ( vilket är med när kavallariet dundrar fram) hade väl passat bättre?
Dessutom sticker de engelska soldaterna ner den bruna hästen och jag antar att Mel inte skickade den till veterinären utan att den dog.
Sedan ser man den bli riden av hans polare... GhostHorse?!

2. I en närbild ser du hans häst träns ( kanten på pannbandet) och vad sitter där? Jo en jävla märkeslogga på tränset som numera finns på de lite bättre märkestränsen! Hade de det i Skottland på 11-1200-talet? Fuck No!

Min vetskap om dessa "riddarhästar" ter sig till att de behövde kraftigare djur som orkade bära all den tunga utrustningen, allså en häst av kallblodsras. Vet att friesern är en ras som användes flitigt.

Men, i många av dessa filmer ( Snowhite and the huntsman, sagan om ringen, Robin Hood mm) så rider hjälten/hjältinnan alltid en vacker springare, oftast vit eller svart!
Jag kommer inte ihåg i vilken av alla dessa filmer Hjältegänget var uppe i iskalla berg och red... På Arabiska Fullblod!!! Öh..

En annan sjukt bra film är " Alexander the Great" det enda kruxet är att hans häst Bukefalos i filmen är en frieser, enligt historien var Bukefalos en Andalusier.
Men hörrni! Vi har det HELT tvärtom i filmerna om Zorro! Iaf de med Antonio Banderas..
De säger till och med att hans häst Tornado är av rasen Andalusier ( Scenen där den gamle Zorro och den yngre ska stjäla den svarta hingsten) ändå spelas hästen av en frieser!
* för övrigt samma häst ni ser i Sleepy Hollow från 1999 och i Alexander.

Vi kan gå till en svensk klassiker oxå!
Bröderna Lejonhjärta!
Ser ni att de endast lagt tyg över en helt vanlig engelsk ridsadel?

I Exodus - Gods and Kings från 2014 undrar jag lite bara varför hjälten rider på en frieser och om det fanns frieserhästar i det antika Egypten ens år 1300 f.Kr ??

De filmer som jag verkligen tycker har lyckats bra med valet av filmhästar är filmerna om Arn.
För inte red vi runt på öknens ädla hästar här uppe i iskalla norden?
Nej, i dessa filmer ser du mycket fina exemplar av Nordsvenskar, en och annan ardenner och den lättare typen Nordsvensk travare.
Detta ser man även i " Den 13:e krigaren" ( sjukt bra film utan störningsmoment).
Vikingarna ( som dessutom snackar en blandning av norska,svenska o danska som ska föreställa fornnordiska) rider omkring på stora tunga kallblod. Dock Clydesdale och Shire bl.a medan Antonio som hsr huvudrollen tog med sig sitt arabiska fullblod hemifrån mellanöstern. Som mobbas rätt hårt av de större vikingarna vars hundar är nästan lika stora som araben ( komiskt inslag).
Samtidigt har vi de björnliknande kannibalerna i denna film där de har lyckats bra.
För vilken hästras är inte ultimat för de bergsmiljöerna dessa skurkar bor i om inte den fina fjordhästen:)

Wow Hollywood.. Ni lyckades med en film av alla dessa storsatsningar.

Visste ni förresten att i filmerna om Pippi Långstrump, så är hennes prickiga häst Lilla Gubben fejk?
Prickarna och den bruna manen och svansen är ditmålade på en apelkastad skimmel, lånad från en ridskola troligen av rasen svenskt halvblod;) Astrid Lindgren ville inte ha en äkta Knabstrupper.
Jag bara älskar onödigt vetande!

Apropå nått annat, så när jag var liten så var jag ÖVERTYGAD om att Jonathan Leijonhjärtas häst och Lilla Gubben är samma häst ^^

Vad stör ni er på i filmer?

Och bästa hästfilmen i era ögon?
Jag håller ben hårt på de filmerna om Svarta Hingsten och Svarta Hingstens återkomst ( allså inte Black Beauty nu)

Av Amanda - 4 augusti 2015 01:03

Ja detta med rubriker...

Nä men hallå, fattar ni vilken underbar karl jag har?
Själv drar man iväg med kort varsel i nåra dar och lämnar mannen ensam hemma med FF (FlickvänsFritt)
Och så kommer man hem...
Till min bad ass stora förvåning så har han inte bara städat hela hemmet, tvättat min bil ( tydligen ska det inte va 3 cm tjockt lager damm, grus och lera på bilar..) och dessutom lagat en tvårätters middag!
Ajjemen! Levande ljus på köpet oxå!
Awh så jävla underbar han är ??
Naaaw!!!
Fan, jag har ju till och med saknat han:)

Idag har jag pussat mina andra pälsklingar! Tror att de har uppskattat sin minisemester oxå.
Om två veckor kör träningarna igång igen och vi är supertaggade!
Tänkte värma upp lite med två CR-rundor på 1 m och 110 cm i helgen. Jag och min Star-ponke <3
Även övertalat syrran att låta Risse få vara med..

Fattar inte hur anti-tävling hon är nu flr tiden! Under ponny-tiden med Rosie så var hon fanatisk! Även första åren med stor häst. Jag tycker det är jättekul, man får verkligen se resultat om hur man utvecklas med hästen och sen är det alltid kul att träffa folk och visa upp sig :)
Även om man bara rider CR så är det sjukt nyttig träning för både mig och hästen ( och med lite tur en ny rosett ).

Red ut med Tess innan idag och det är inte sällan vi har tråkigt på våra turer.
Idag skrittade vi efter en skön galopp genom skogen och kom ut på en plan fin grusväg.
Helt plötsligt så snubblar Lillfux till och Tess åker kana ner för hästens hals (ovanpå manen).
Asgarvar bara och Lillfux stannar.
" asså din attans kamel... Genom skogen gåre galant men på rak väg kan du inte hålla reda på tassarna!" Gnäller Tess och hoppar upp.
" travare är ju inte direkt kända för att va stadiga... Och dessutom har hon hovar, pucko!" Kommenterar jag.
" vaddå hovar? Kameler har ju klövar!! Tror jag i alla fall..."
" sen när är hon en kamel?"
" jag brukar låtsas det.. Har alltid velat ha en kamel! Man får ju tänka positivt!"
Ehm ja... Stackars Lillfux!!

Vi fortsätter färden och snart känner vi hur hästarna börjar bli lite nervösa.
De taktar och trampar och man får känslan av att man är iakttagen..

Några sekunder tvärstannar de båda två och blåser upp sig.
Hinner fälla en kommentar om "Soppatorsk" innan jag ser nåt inne bland träden.
"Oj! Kolla vad gulliga!!" Säger Tess överlyckligt.
Tre meter ifrån oss står en stor älgko med två kalvar.
Mamma älg fnyser ilsket!
Dax att sticka!
JA!!
Vänder lugnt hästarna och skrittar därifrån.
Ett brak från skogen hörs och i full fart kommer Mamma Älg med mord i blicken.
Okej! Gasen i botten!!
Älgen jagar oss och kommer allt närmare!
Jag driver på Felizia för allt jag är värd och Tess gör likadant!

Kan säga att ingen av oss vet när Mamma Älg slutade att jaga oss men vi stannade inte förrän vid asfaltsvägen!
Både vi och hästarna dröp av svett och skakade!
Älgar är fan rätt stora på nära håll..
Har aldrig blivit jagad av en innan i alla fall...
Fy fan!
Varnat de andra om att hålla sig undan Mamma Älg ett tag. Fattar ju att hon skyddar ungarna men..
Söta, vete fan om de var...

Lite chockad fortfarande! Men pållarna fick några extra morötter och en skön dusch efteråt!

Ja... Just ja!!
Har även varit på bilbingo nu ikväll!
Japp. Sanna och Caitlin är riktiga bingonördar.. Tydligen!
Av okänd anledning skulle jag prompt med idag till byns idrottsplats... Ja, ja ro hit med den rosa dutten och förklara vad jag ska göra så kör vi...
Ett nummer ifrån en större vinst efter ett tag!! Fattar ni ETT nummer!!! Kom igen nu Bertil 9...
Okeey... Snabb blick på Caitie och Sanna som är helt inne i spelet..
ETT NUMMER - KOM IGEN!!
"Öh... Vad gör man om man vinner?" Frågar jag.
"SCH!!" Ilsket svar från två håll.
"Men TUTA då idiot!"
"VA?" Syrran sliter bingobrickan från mig och Sanna kastar sig på tuten!

Ehm tutan på Buicken är ganska hög så de där funktionärerna hörde oss ganska väl. Men ingen kom! Speakern bara: " Damerna i cabben Skynda dig!!"
Och vem fan tror ni inte kommer rännandes?
Jorå... Ingen mindre än "Snygg-Dreggel-Rasmus"!!!
Ni som läst bloggen från början vet vem jag menar...
Trots att kålhuvudet ser likadan ut nu som då så tänker jag bara:" hur i helvete kunde jag tycka att detta 2 meters benrangel ansågs som snygg?!"
Men han rättar raderna och det stämde!!!
Jag kammade hem vinsten!!! :)
Givetvis delade vi den på tre men va fan...
Imorgon blire shopping de luxe!
Vi vann 15.000 nämligen!!!
Tjooohoooo!!!
Cash! Skattefritt och it's mine;)
Kanske ska spela bilbingo fler gånger?

En lång dag minsann... Nä nu ska jag sova gott och tagga Ullared + Hööks imörrn :)
Pusss!!!!

Ps. Rasmus kände nog inte ens igen mig ;)

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards