Alla inlägg den 8 maj 2014

Av Amanda - 8 maj 2014 15:02

Tiny Dancer.... Du borde kastreras!

Eller åtminstone inse att du inte är störst och starkast i stallet...

Vackrast, ja utan tvekan! Men jag tror minsann du tog dig vatten över huvudet imorse ( och mamma är inte glad över veterinärräkningen hon får betala istället för att åka utomlands).


Som sagt, stona brunstar vilket gör hingstarna en aning mindre fogliga och i vissa fall heltokiga.

Vi har våra rutiner. Är extra försiktiga under den här perioden. ( Släpper ut hingstarna först, leder i träns bl.a) för att inget ska hända.

Men idag har det varit kaos här!


Under utsläppet så talar Caitlin om att nu ska hingstarna ut, så alla ungar håller sig på behörigt avstånd och håller sig lugna. Jag tar Palle, Nina tar Risse och Caitlin får handskas med yrvädret till arab mest för att hon har bäst pli på honom. En och en leder vi ut dem till sina hagar. T.D har aldrig velat ha sällskap, så han går själv men de andra brukar ha sällskap av varandra.

Hingstarna släpps i sina hagar och vi hinner knappt vända på klacken förrän vi hör ett skri.

Jag ser ett vitt moln flyga över staketet, som mäter 1,60 cm och inser snart att det är tokstollen till arab som hoppat över staketet.


Vi tror benhårt att han ska in till stona som står kvar i stallet. Men nej då! Lilla T.D studsar in till de andra hingstarna och det blir ett fasligt slagsmål. Mitt framför ögonen på våra släktingar.

T.D ger sig på Palle (andalusiern) men då kommer Risse och ska försvara sin polare så alla tre ryker ihop.

Jag, Caitlin och Nina vet inte vad vi ska göra.

Nått måste göras innan någon av dem skadas, men det är förenat med livsfara att gå in till dem.

T.D ska visa att gammal är äldst.

Min tanke är: " Ricci varför är du inte här och sätter han på plats?!"

Jag springer efter en hink med havre i. Det var min plan!

Fungerar inte.

Nina försöker skrika åt dem att sluta och "störa" dem genom att rikta deras uppmärksamhet på något annat.

Caitlin försvinner in i stallet som en avlöning.

Tack för den lixom! Lämna oss bara.

Jag måste sluta underskatta min syster.


För att få de tre monstren att sluta slåss har hon hämtat ett sto. Ginger såklart. Hon frustar till och lägger öronen bakåt åt tumultet. Hingstarna stannar upp och stirrar på henne.

T.D ska nu impa på tjejen som leds utanför stallet av mig medan Caitlin och Nina haffar T.D snabbt.

Smart drag, Ginger hade i och för sig gett T.D ännu mer stryk om hon kommit åt honom, då hon hatar honom men vi fick i alla fall slut på slagsmålet.

Jag släpper ut Ginger och ser att alla hingstarna fått skador.

T.D är värst.

Han blöder överallt, haltar och verkar ha fått mest stryk. Palle och Risse är ju trots allt två och både större och kraftigare än honom. Samt att de håller ihop.

Jag tror nästan de är homosexuella emellanåt!

Så vi tar in Tiny i stallet och tvättar av det värsta innan vi ringer efter veterinär.


Ungarna är vita i ansiktet och hur tysta och snälla som helst. Man får lite kommentarer av Linnéas mamma att så skulle aldrig ponnier på ridskolan göra... Neej, de förlorade sin vilja och instinkt för många år sen!

Caitlin tar hand om en skakad T.D och Nina förklarar för ungarna vad som hänt och varför.

Kan säga att idag är Rosie deras favorit utan tvekan, ingen av dem nämner T.D


Veterinären kommer efter någon timme, en lättare sträckning och rekommenderad boxvila samt antibiotika på T.D De andra två sågs över med några sår efter bett och Risse ömmar lite i bakdelen av en spark.

Caitlin har bara blängt på T.D som får gå ute i sjukboxen som vi kallar den ( En liten minihage på 12 kvadrat så sjuklingarna slipper stå inne), medan hon mumlar något om att han borde strypas sakta... Självklart menar hon det inte men förstår att hon är arg.


Det jag inte fattar är hur en arab på ca: 153 cm utan problem tar sig över eltrådarna på 160 cm... Nästa hoppstjärna?!


Efter kaoset imorse så har vi nu flyttat hingstarna till det andra stallet. Så de kommer få bo där under brunstperioderna i fortsättningen. Men usch, det var riktigt läskigt detta!


Idag varvar vädret kan jag lova, ena sekunden regn och nästa solsken. Trist! Men på med regnjackan och ut och rida!

Ganska läckert ljus ute när solen skiner mellan de svarta molnen.

Kolla bild nummer 2 ;)



 

Min vackraste Felizia innan idag <3


 

Palisades Park " Palle" stilar när solen ligger på.



 

Men mat är allra bäst tillsammans med min Homie, säger Risse (den tjocka vita hästen ) och dumpar Palle för polaren Casanova ( ett nytillskott som rids in av Caitlin) Fast denna bilden togs igår...



Risse som blir vitare och vitare för varje dag som går. Samt att han är en liten tjockis, eller hur Caitie? Hehe..


Ja, hur gåre med skräckungen då?

Jaa... Uppdateringar kommer senare!


PUSS



 

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards