Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Casanova

Av Amanda - 17 maj 2014 19:26

Har nu överlevt TVÅ pass med den stora besten.

JIPPIEKAYYEEE!!!!!!

Hur i allsin dar gick det till?

Ett mirakel kanske?


Aja, med spaghetti till ben så satt jag upp. Svindel och nervös som ett fullblod en blåsig dag.

" Om du är snäll mot mig, är jag snäll mot dig? Okej deal?" sa jag till besten.

Never set a deal with the devil, girl!

Casanova spetsar öronen och spänner sig. Jag försöker andas djupt och lugna mig, med ett fast mantag.

Hingsten samlar sig och tar ett jämfota hopp framåt med all sin kraft.

"Driv!" säger Caitlin.

"Ska jag driva på honom? Är du galen?" får jag ur mig medan han visar upp att han även kan slå bakut och bocka.

"Tänk FRAMÅT!" säger Nina. " Och håll dig kvar han blir snart trött!"

Vilken tröst!

Casanova utför en rad övningar och jag sitter fastlimmad på honom. Efter en stund tvärnitar han och jag får tag i tyglen i alla fall.

" Ha! Min ponny är avkastarkungen och du förtjänar inte ens att stå på försökslistan!" säger jag och beordrar skritt.


Han lägger öronen bakåt men går framåt. Berömmer honom och han spänner av något. Tar och styr honom i en volt och han lyder, berömmer igen. Duktig pålle!

Han slappnar av mer och mer.

Desto mer jag berömmer honom och klappar hans hals desto lugnare blir han. Efter en kvart sitter jag på en avspänd och relaxad häst som insett att ingen kommer skrika eller slå på honom.

Känslan av att denna hästen inte är nämvärt utbildad mer än att han kan tygeltagen stiger inom mig.

Någonting är inte riktigt som det ska. Så frågar.

Enligt syster så ska han kunna LA/LA.

Ehm, tvivlar jag oerhört starkt på kan jag lova. Men vi ska se.


Jag är lätt på handen och klämmer lite med benen. Hingsten skrittar på. För fram händerna och smackar lite lätt. Fortfarande skritt. I mitt huvud tänker jag: " Framåt, Framåt, Fråmåt!"

Upprepar det hela igen och han ökar skritten.

Beröm direkt! Jag ville att han skulle öka farten. Duktig häst! Vi testar igen. Smackar lätt, lättar på tyglen och nu rör jag mina fötter lätt i hans sidor medan jag lutar mig något framåt. Han svarar genast och ökar skritten innan han slår över i trav.

Beröm, massor av beröm! Duktig häst!

Travar ett varv innan jag sätter mig ner i sadeln och gör tvärtemot vad jag gjorde för att få honom att öka farten.

För händerna bakåt, säger "ptroo" och han saktar in något. Bra, beröm och nästa försök så skrittar han igen.

Klappar hans hals och säger att nu är du världens duktigaste häst!


Min slutsats?

Den här hästen är knappt inriden! Han förstår inte vad ryttaren menar och visar det genom sina rodeouppvisningar som i tidigare hem lett till att folk tagit till piskan. Stackarn! Inte konstigt att hans självförtroende är i botten. Det ska inte göra ont att göra fel!


Okej, vi får börja från början med denna häst helt enkelt. Hehe lite stolt att det var jag som kom på det faktiskt.


Idag så gick Nina bredvid och vi övade på att stanna och starta. Nina ledde honom de första gångerna och jag använde min röst och övertydliga hjälper. Hingstens öron var framåt och snart kunde Nina sätta sig ner och bara titta på.

Han var superduktig!


Att berätta en sådan här sak för min far är inte lätt. Han har köpt en häst som bara skulle behöva finslipas något, men som visar sig vara en ren och skär unghäst. Vi kollade hans papper och enligt dem så stämmer hans ålder och chipmärkning. Han är en 6-åring men lika kunnig som en 3-åring. Pappa är inte glad.  Så far försökte få tag i dem som sålde honom. Han är ganska förbannad över att ha betalat för en utbildad häst.

Förra ägarna sa att han hade hoppat och gått dressyr i LA, men det är omöjligt. Han har antagligen inte ens sett ett hinder!

Efter att pappa hotat dem med stämning och det ena och det andra så kommer det fram.

Casanova importerades förra året från Tyskland där han verkat som avelshingst på ett litet stuteri.Sedan har han sen i November förra året bytt ägare åtta gånger! Ingen hade brytt sig om att rida in honom så när han kom i händerna på föregående ägarna trodde de att han bara var envis... Stackars häst!

I vilket fall, pappa får tillbaka hälften av pengarna om vi vill behålla honom.

För mig får han gärna stanna. =)


Mja annars då? Lugn filmkväll med Tess står på schemat. Vi är ganska fattiga och uttråkade just idag så något vettigt blir det nog inte gjort. Baka Kärleksmums ska vi göra i alla fall. Så medan hon tjattrar i telefon med någon kille så skriver jag detta inlägg.


Caitlin och grabbarna drog iväg på cruising men känner mig inte ett dugg taggad! Så stannar hemma och myser i soffan och ska reda ut frågetecknen kring hur den nya tvn fungerar.... High Tech deluxe!

Haha mamma köpte den innan idag då hundarna råkade busa lite för hårt och dratta in i den andra... ^^ Jag skrattade nästan ihjäl mig för det såg ganska roligt ut när Trixie blev slängd mot tvbänken av Sam så tvn åkte i golvet... ;) I´m Bad!

Tur att vovve klarade sig undan tvn i alla fall!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards