Alla inlägg den 7 januari 2015

Av Amanda - 7 januari 2015 11:17

De två stora mörkbruna ögonen stirrar på mig.

Lite lätt fladdrar hans bländvita pannlugg i vinden och de två spetsiga öronen lutas lite bakåt.

Ögonen följer varje rörelse jag gör, med en blick så genomborrande att jag stannar upp och tittar på den vackra arabhingsten.

Våra blickar möts och jag känner inom mig hur han berättar för mig att han fryser nu när snön färgar marken i samma kulör som hans päls.

Jag drar en suck. Ger hästen en morot och klappar honom tröstande.

" Det är trots allt INTE mitt fel att du har fått av dig täcket som jag lade på dig!"

Men enligt honom så är det ju SJÄLVKLART mitt fel att han är kall och fryser för på något konstigt vänster är det ju som så att det även är mitt fel att herr Tiny Dancer inte vill ha täcke på sig.

Hur kan jag vara en sådan grym betjänt som låter denna vackra skapelse stå ute i sin hage varje dag, sommar som vinter?

Ger honom mat och ryktar honom.

Ser till att han får den omvårdnad och kärlek han behöver.

Nej, det är mer synd om stackars T.D än vad det är synd om de svältande och plågade hästarna som finns runt om i världen.

För att det även är mitt fel att vi bor i Sverige där det såhär års är snö på backen vilket denna häst borde ha lärt sig efter sina 10 år här.

Men nej, det är ju såklart mitt fel, alltihop!

Stackars plågade lilla häst!

Om ni frågar honom!

Kan tillägga att han har ett vindskydd med torr varm halm att gå in i, men icke... han står ute i blåsten och snön och har krånglat av sig täcket för tredje gången idag!


 


Jaha, då var det vitt ute igen.

Jag som stenhårt trodde på en tidig vår!

Nej vi får jobba mer på klimatförstöringen så att det blir varmare på jorden.

Stackars isbjörnarna men de lär ju varken vara den första eller sista djurarten som dör ut.

Vem sörjer över drontarna och dinosaurierna nu lixom?

Inte jag...


Star är lite förundrad över snön, det är trots allt andra gången han upplever det. Men det är rätt skoj att sätta näsan i det och frusta.

Hästen fnyser så att snön yr, sedan hoppar han till och tar några skutt innan han upprepar det hela.

Caitlin frågade om jag inte skulle ta och ringa en hästpsykolog åt honom.

" Har du sett vad din lilla ängel till fuxdam sysslar med då?" svarar jag.


Vi går ut och tar en titt på Q,R som definitivt inte gillar snö.

Med höga steg och öronen tätt bakåt så försöker hon hitta en plats i hagen där det inte är snö.

" Du kan ju sälja henne till Spanska Ridskolan i Wien... Spansk skritt är hon fenomenal på!" får jag ur mig.

Får en snöboll i huvudet och ett mummel om att jag och Star kan gå till psykologen tillsammans...


Casanova däremot, han älskar snö! Han rullar sig i det, äter det, busar runt som en tok i hagen, och är hur pigg och vaken som helst att rida märkte jag imorse!

Jösses, är det säkert att du inte brytit dig in i foderkammaren och käkat turbohavre?

Aldrig vart med om att han varit så pigg.

Han ville bara springa och när man försökte stanna honom så for han upp på bakbenen.

Så släppte honom på ett fält och tänkte att han blir väl trött efter två varv i full fart...

ÖNSKETÄNKANDE!

Det taggade honom ännu mer!

Så när vi väl saktat av så travade jag honom på en volt, nåt annat gick inte.

Gjorde lite så att han verkligen fick jobba framåt och med ryggen, såg till att han trampade på under sig och hästen går med öronen framåt och tuggar glatt på bettet.

Mer, mer , mer !

Jösses...

Motvilligt får jag honom att skritta hemåt, drypandes av svett och ångorna bara flyger från honom.

Duschar av honom och sedan lurar jag Ronja ( en av tjejerna som brukar vara här och hjälpa till) att leda runt honom i ridhuset tills han varvat ner!


Hon blev jätteglad!

Att få leda runt en stor "svart" hingst i en halvtimme...

Är det drömmen för en 12-årig hästtjej?

Eller ja... lurade är nog fel ord... Mutade kanske är mer rätt... Sa att hon jättegärna får rida Antonia som är hennes stora favorit.

Så win-win moment!


De andra hästarna, är inte så extrema i sina reaktioner. Ginger surar över att snön faller på henne. Felizia bryr sig inte alls. Likaså de flesta av de andra.

Sky, Totte och Cordelia visar att de är engelska fullblod och har haft dragracing i hagen ett tag.


Har även hunnit med att hjälpa Caitlin med en av de två norskarna.

Idag var det premiär att sitta på den 2,5 åriga valacken.

Jag hjälper gärna till med sånt, för den elaka bitchen som jag är så tycker jag att det är jättekul att se andra få sig en rodeotur och kämpa sig gröna för att inte skrika, eller falla av. Speciellt när det kommer till unghästar.

Snacka om min besvikelse....

Hästen klipper lite med öronen och skrittar på lugnt framåt.

"Det var väl inget att ha nån på ryggen?"

Jag leder hästen några varv och vi avslutar med att Caitlin skrittar två varv på helt egenhand med honom.

WTF!

Okej... Men LOVA att jag får va med när det är dax för Q.R Hehehehe...


Haha, ja annars är det ganska lugnt här idag!

Hundarna busar som attan nu när Chassita kom imorse oxå... Aldrig sett en så glad hund som Chassita faktiskt!

Alltid full fart! Kanske är så med alla Flatcoats... Har hört de nånstans.


Haha fick reda på att Chassita egentligen skaffades in för att Tess ville ha en hund.

Men inte "nån tråkig jävla Golden" som hon uttryckte det. "Fast Golden är jättefina, finns de i svart?"

Näe, det blev en Flatte istället. Tur att Stina är utbildad hundförare..

Men så kom den här svarta gulliga valpen hem till dem och Tess var överlycklig.

En hel månad gick.  Allt var frid och fröjd, Tess lade upp planer för vad hon skulle göra med hunden i framtiden.

Tills en dag.

Då kom Tess hem och möts av den glada hunden som välkomnar hem. Med hennes dyraste favorit Prada-skor i munnen som nu är helt söndertuggade och förstörda.

Haha, jag kan tänka mig Tess ramaskri!

Sen den dagen fick Jim ta över Chassita.

Han har ju lärt henne två saker.

1. Bitas.

2. Hämta öl.

Vad hände med sitt, ligg och plats?

I vilket fall... Jag garvade som en tok när Tess berättade detta för mig. Hon gillar fortfarande inte Chassita och föreslår jämt att vi kan byta mot Samantha.

Njaaa... Våran vackra väluppfostrade Lassie-hund mot ett svart yrväder.... Njaaaa!


Nej, nu ska jag ut och fixa lite i stallet! Ha de bäst och Puss och Kramen på er!


Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards