Alla inlägg den 4 januari 2015

Av Amanda - 4 januari 2015 19:44

Dagens konstanterande:

Min kondition SUGER!

Haha helt slut idag, planeringen låg på att hinna med sju hästar idag, det blev 13.

Jag känner av varenda muskel i min kropp och det gör ONT, tack Nina!

Men... värt det!

För idag... Har jag bubblat av lycka och bara seeeglat fram på en underbar fantastisk häst.

Kan bara säga WOW!

Fick rida Chantelle ( Ninas Frieser ) idag... OMG vilken häst, vilken styrka, vilken känsla!

Jag finner inte ens orden... mer än WOOW!

Nina gav oss ett rejält pass oxå...  Ingen nåd här inte... Nej det var skänkelvikningar, galoppombyten, öppna, sluta, framdelsvändningar, passage, piaff och hela faderullan.

Att få göra detta på en häst som kan det är fantastiskt... Hur lär jag mina? ;) Passage och Piaff i alla fall, resten kan dem.

Och Nina fick se hur Chantelle rörde sig så hon var nöjd. Det var därför jag fick rida henne haha.


Nu har jag parkerat mitt ömma arsle i soffan och här tänker jag stanna tills jag tycker att det är dax för sängen... ! INGENTING kan få mig härifrån! Absolut ingenting.

DAMN!

Jag är kissnödig....

BRB!

* Argt mummel och mycket kämpande *

.....

....

...

..

.

SÅ där ja. Ich been färdig! NU kan ingenting få mig att lämna soffan...

Öh... vart fasen tog telefonen vägen?

DubbelDamn!

Glömde den nog inne på toa... Jag hatar mitt liv just nu!

Men jag bara MÅSTE spela Farm Heroes när jag är på dass... Konstig ovana jag har.. En av dem i alla fall.

Ja, ja den får ligga där tills Nicke kommer hem. PUNKT!


Försöker lira SSO - det går sådär men köpt rosa/lila utrustning till min ponny DreamDiamond och vi har tävlat i ponnyloppet.

Dåligt att du måste köpa en ponny för det uppdraget! Faktiskt! Tänk om jag inte vill ha nån liten ponny då? VA?

Jag har ju min arab, som idag har fått vara timmerhäst igen... Stackarn!


Problemet är att datorn blir så varm av spelet så nu låter jag den kylas ner och klottrar ner nåra rader här och nu. Ändå har jag en sån här kylplatta till den!

Rekommenderar starkt den uppfinningen till er med laptop!


Näe men va fasen, nu äre nån tomte som ringer hör jag!

Vänta...

* Hämtar telefonen*

...

..

.

Hahahaahaha, irritationen som uppstår när man svarar och nån ursäktar sig och säger att de har kommit fel... När du gjort årets ansträngning för att svara!

Av Amanda - 4 januari 2015 19:44

Dagens konstanterande:

Min kondition SUGER!

Haha helt slut idag, planeringen låg på att hinna med sju hästar idag, det blev 13.

Jag känner av varenda muskel i min kropp och det gör ONT, tack Nina!

Men... värt det!

För idag... Har jag bubblat av lycka och bara seeeglat fram på en underbar fantastisk häst.

Kan bara säga WOW!

Fick rida Chantelle ( Ninas Frieser ) idag... OMG vilken häst, vilken styrka, vilken känsla!

Jag finner inte ens orden... mer än WOOW!

Nina gav oss ett rejält pass oxå...  Ingen nåd här inte... Nej det var skänkelvikningar, galoppombyten, öppna, sluta, framdelsvändningar, passage, piaff och hela faderullan.

Att få göra detta på en häst som kan det är fantastiskt... Hur lär jag mina? ;) Passage och Piaff i alla fall, resten kan dem.

Och Nina fick se hur Chantelle rörde sig så hon var nöjd. Det var därför jag fick rida henne haha.


Nu har jag parkerat mitt ömma arsle i soffan och här tänker jag stanna tills jag tycker att det är dax för sängen... ! INGENTING kan få mig härifrån! Absolut ingenting.

DAMN!

Jag är kissnödig....

BRB!

* Argt mummel och mycket kämpande *

.....

....

...

..

.

SÅ där ja. Ich been färdig! NU kan ingenting få mig att lämna soffan...

Öh... vart fasen tog telefonen vägen?

DubbelDamn!

Glömde den nog inne på toa... Jag hatar mitt liv just nu!

Men jag bara MÅSTE spela Farm Heroes när jag är på dass... Konstig ovana jag har.. En av dem i alla fall.

Ja, ja den får ligga där tills Nicke kommer hem. PUNKT!


Försöker lira SSO - det går sådär men köpt rosa/lila utrustning till min ponny DreamDiamond och vi har tävlat i ponnyloppet.

Dåligt att du måste köpa en ponny för det uppdraget! Faktiskt! Tänk om jag inte vill ha nån liten ponny då? VA?

Jag har ju min arab, som idag har fått vara timmerhäst igen... Stackarn!


Problemet är att datorn blir så varm av spelet så nu låter jag den kylas ner och klottrar ner nåra rader här och nu. Ändå har jag en sån här kylplatta till den!

Rekommenderar starkt den uppfinningen till er med laptop!


Näe men va fasen, nu äre nån tomte som ringer hör jag!

Vänta...

* Hämtar telefonen*

...

..

.

Hahahaahaha, irritationen som uppstår när man svarar och nån ursäktar sig och säger att de har kommit fel... När du gjort årets ansträngning för att svara!

*Dunkar huvudet i soffbordet*

( Det gör ont )

Får jag ge upp nu?

Men nu är i alla fall telen här bredvid mig! Så nu SKA allt vara i sin ordning.


Apropå nåt annat!

Vad tycker ni om räkor och andra skaldjur?

Jag är (lyckligtvis) allergisk mot det... Men har smakat och nää... Ingenting som är nåt för mig! Ärligt talat så fattar jag inte hur folk kan äta det..

Till och med min katt ratar det... DÅ är det illa!

Lukten, konsistensen  BLÄÄÄH!  Döda djur som kokas levande ( djurplågeri??) och sedan ska skalas och ätas som de är.

Är det en kvarlevnads tradition sen medeltiden eller stenåldern då vi jagade, flådde och rensade maten?

I don´t know...

Men jag vet att när det tex gäller kräftor så spenderar folk ungefär dubbelt så lång tid på att skala dem som att äta dem. och inte äre mycket mat på en sån?

Ge mig en förklaring!

Enda användningen jag har haft av räkor är som fiskbete när man fiskat! Jag gillar inte att sätta på maskarna så tar hellre nåt som redan är dött...


Iofs.. Fisk...

Uschaen vad dem stinker illa! Lukten går aldrig bort ens!

Och jaa.. rökt abborre eller torsk går la ner, sen ger jag resten till katten

"Kissen gillar fisken!" haha! Citat från Madagaskar Pingvinerna.

Mina idoler... Awh måste ragga rätt på filmen om dem!


Okeeej, nu började vi med Dressyr och hamnade på pingviner... Jag borde kolla över min fantasi lite ^^

Men det vore coolt att ha en pingvin! :D

Jag skulle döpa min till Gottfrid så kunde vi gå promenader och bygga snögubbar... Fast vi har ingen snö här nu, knappt is på bilrutorna..

En flytt till Sydpolen!

Ehm, inte så värst lockande...

Nej nu ska jag sluta pladdra nonsens och slå på tvn!


Pussen & Kramen på er...


PS. jag kom inte på nån rubrik så tänkte på lite konstiga ord så hoppas att ni inte väntat er nåt konstigt recept eller en kokbok! ;)


Av Amanda - 4 januari 2015 13:00

Tjooohoo Solsken och plusgrader, ingen snö och det är trots allt januari :)
Blir en hel del skogsturer idag.
Av någon anledning så ligger hela kompisgänget utom Sanna helt utslagna...
Men tur att jag har nån att rida med idag då jag i ett mindre starkt ögonblick lovade både Tess och Caitie att motionera deras "änglar"..
Hur tänkte jag där?
Istället för tre hästar så blir det sju..

Vilken tur att jag inte är bakis haha :)

Nää vart fasen tog min macka vägen?!
Trixie, din byracka!
Ge tusan i att sno min mat!!!
* dampanfall på hunden*
* gör en ny macka*
* ger hunden nya mackan då hon slickar på den när jag ställde in smöret*
* skickar ut hunden och tar lite jordgubbsfil*

Jösses amalia....

Puss

Av Amanda - 4 januari 2015 00:56

Hallojsan på er, om ni är vakna eller ute å ränner såhär mitt på blanka natten!


Själv käkar jag kexchoklad och tänkte ge er ett lite bättre inlägg än det föregående.

Anledningen till det var att jag snokade runt lite på en väns FB och 98% var såååå positiva angående 2015, 1% undrade i princip var närmsta pizzeria som var öppen låg ( ÖH ALLA matställen har la öppet såna dagar?!) och resterande 1% undrade vart nästa fest var....


Jag måste ge er lite credit, grabbar.... Hur tusan pallar ni med ert festande? Jag är totalt slut men ni går på det igen med ett leende.. Det är strongt gjort!

Kan säga att de har hållt igång sen dagen innan julafton! Ganska rejält oxå...  Olle har sagt upp sig som ordinarie chaufför med omedelbar verkan, han skulle fundera på att återgå i tjänst runt Midsommar...

Vilken tur att det nu är mindre än sex månader kvar ;D

I och med att de kanske inte var såå snälla mot han igår, så förstår jag Olles val!

Först får han en grogg i knäet.

Sedan råkar de två låtsas-fightandes Jim och Ragge ge honom en smäll varpå en av högtalarna börjar brinna då den gått för varm och smartskaftet Nicke ska slänga ut den ur bilen.

En normal person hade ju slängt den bakåt men inte Nicke utan den hamnar såklart i Olles nergroggade knä...

Behöver jag säga mer?

Olle lovade att köra om det BARA var vi tjejer i bilen =) men vi har ju Sanna! Haha...


Så för att fjäska in sig igen hos den "obärmhärtiga och onådiga" Olle så beslöt grabbarna idag att bjuda honom på mat ( som vi alltid gör då han kör).

Så vi åker in hela gänget och sätter oss och äter.

Av världens konstigaste anledning är det ganska tyst vid bordet.

Jag koncentrerar mig på maten.

Värsta ångesten över vad jag skulle beställa men till slut så blev det en kebabtallrik.

Fast en pizza hade KANSKE smakat bättre??? DAMN!

Helt plötsligt, out of nowhere så kommer det ett fullt fungerande gasutsläpp från min mage.

" Manda föri helvete!"

Jag tittar upp.

Killarna ser förskräckt på mig som om jag hade blivit helt förändrad, till prinssan Elsa i Frost eller nåt.

Med munnen full av mat...

" Men för tusan, som om ni ALDRIG släppt er?" får jag ur mig. Med stor ironi då det sker konstant.

Detta följs av en extremt lång och invecklad utsago om att "Fina flickor fiser inte" som oxå är en låt som brukar lyssnas på.

Jag lovar er att de höll på en bra stund och talade om att så uppför sig inte en dam!

" Sen när i helv*te anser ni att jag är en dam eller en fin flicka?"

" Men du blir så arger när vi kallar dig kärring ju..."

Tro fasen det!

" Så det är okej för er, men om en tjej gör det reagerar ni som om hela världen rasar samman? Och förresten, klaga inte! Mina luktar vanilj i jämförelse!"

" Men lilla gumman, vi är ju män!" säger Jim.

Sanna och Caitlin skrattar så att de sätter i halsen, jag instämmer med dem och trillar nästan av stolen.

Ingen av grabbarna förstår vad det är som är så roligt....

DO I NEED TO TELL YOU EVERYTHING????!!!!!

Uppenbarligen...


Har jag verkligen inget bättre att säga till er?

Öh... Njaaa... typ inte... Som vanligt!


Haha jooo!

Hamnade i världens diskussion med en tjej från träningarna idag, Minna.

Angående bett på hästen.

Hon vill starta en kampanj om att ridskolan ska förbjuda Hackamoore, Kandar och Pessoa på hästar som kommer dit.

Jag är helt fel person att försöka involvera i något sådant.

Kan meddela att hon blev riktigt förbannad på mig.

" Det är djurplågeri att rida hästar med såna hemska saker!! Jag ska anmäla dig!"

Okej, fine... Varsågod!

Jag säger åt henne att helt vanligt tränsbett kan orsaka minst lika stora skador på en häst som ett pessoa, det beror helt och hållet på två faktorer:

1. Ryttaren

2. Bettets passform.

Kan du inte rida rätt med ett speciellt betsel, så LÄR dig det eller börja dansa balett!

Suck, så länge hästen och ryttaren trivs så använd vad du vill och behöver.

Dressyr skall ridas på Kandar, och jag har inte sett många dressyrryttare som drar sönder hästens mun med kandaret.

Visst, jag fattar att det sker, absolut! Men snälla... Alla hästar fungerar inte på ett tjockt tränsbett.

Gav henne förslaget att få testa Sky med tränsbett på en träning.

Då lägger hon bara på luren...


Alla får tycka vad de vill, men måste acceptera andras åsikter oxå.

Vi har haft massor av hästar som gått på Pessoa, Hackamoore och Gud vet vad. Ingen av dem har fått några skador eller men för livet...

Återigen, ryttaren och passtorleken!


Sky funkar jättebra på pessoa, ända sättet att få henne kontrollerad är att kunna nyttja hävstångseffekten bettet ger emellanåt, och vi har försökt allt!

Med pessoat är hon hur mjuk och fin i munnen, men ett tränsbett sticker hon direkt och jag tror inte ens att en stenmur hade stoppat hennes framfart då.

Så nej, jag är helt fel person att ta upp diskussion betsel med... =) Men alla får tycka vad de vill.


Förresten!

Jag kan ge med mig av två bra filmtips!

1. Let´s Be Cops - Komedi, sjukt rolig faktiskt!

2. Dracula Untold - Fantasy, Äventyr åt skräckhållet, riktigt bra faktiskt men lite sorglig!


Nä, nu ska jag spana in Idas blogg ( jättetack för kommentaren ) och sen Beccas!


Pussen och Kramen på er!

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards