Direktlänk till inlägg 6 augusti 2014

Sky.. Vad göra?

Av Amanda - 6 augusti 2014 15:32

Mitt huvud studsar fortfarande och det enda jag tänker om och om igen är "som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig" haha jättegammal låt (50 eller 60-tal) men den fastnar!

Hoppade studs med Sky idag! Upp ner upp ner upp ner i 368 km/h... Tänkte att det kunde få henne att sakta ner men icke då full fart framåt. En idé värt att pröva..
Jag vet inte hur jag ska få henne att ta det lugnare. Har helt slutat att ge henne krafftfoder och havre och kör sjukt mycket dressyr/ markarbete i skritt och trav på henne men så fort hon får galoppera eller hoppa så exploderar hon. Vi kliar oss i huvudet ganska ofta och försöker komma på nåt. Men denna häst blir aldrig trött och har bara ett läge.

Igår så körde vi intervallträning i galopp ute i skogen då vädret var ganska svalt och gött. I ett försök att få henne trött. Tung sandväg stora delar av sträckan dessutom. Syrran red med på T.D och han är ju trots allt en arab - kända för extrem uthållighet på långa sträckor! T.D är inte i dålig kondition och han är faktiskt ganska välmusklad så vi tänkte att han om någon häst kan hålla Skys tempo.
Hahaha naiva vi är!
Efter 1,2 mil ( tack runkeeper ) så är araben slutkörd medan fullblodet taggar och studsar som om hon just fått en sockerkick. "Igen matte!!! Snääääälllaaa!!!" Säger Sky!
Vi travade av dem länge och väl sen en lång avskrittning. Kollade pulsen på Sky som visade på 186/minut medan T.D pulsade på 68/ minut... Skillnad eller?

Så har ni tips på hur man får henne lugnare så mottages de gärna då hon bara rusar. Vill verkligen inte sätta på en massa hjälptyglar och starkare bett än vad hon redan har. Nu rids hon med martingal ( utan den går det inte alls) och tredelat pessoa med deltatyglar då hon inte funkar på tex pelham och hackamoore. Ett mildare bett funkar inte heller och hon verkar trivas på pessoat ( jag vet att många är motståndare till det men vet man hur man ska hantera det så skadar det inte hästen).

Självklart har vi kollat om hon har ont nånstans och försöker fly från det onda. Så är inte fallet. Det enda vi kommer på är att hon verkligen älskar att springa fort.

Dessa fullblod! Magnifika hästar absolut men galna... Frågade Sanna om hennes var likadana men hon sa att Totte är latare än en grovt överviktig fjording och att Cordelia aldrig gått bana och antagligen aldrig fattat vad hon är avlad till.
( inget ont mot fjordingar nu utan jag bara citerar henne)

Börjar hålla med syster, hannoveranare är bästa ridhästen! Red ut med henne på Ginger och hon på Risse ( jag på argbiggan haha). Men jösses vilket mjukt steg å så följsam Ginger var. Har ridit henne förr men aldrig tänkt på det då. Samtidigt så är hästen pigg och alert och lyssnar på dina hjälper. Så var riktigt härligt!

I slutet av veckan kommer veterinären och kollar till Felizia men hon haltar inte längre i alla fall :)

Nu väntar jag på Tess så ska vi ta en tur med Casanova & Lillfux :)
Ha de gött alla

Pussen & Kramen

 
 
Ingen bild

beccah

6 augusti 2014 23:47

Googla, om jag var du skulle jag kasta mig ut på internet och kolla upp övningar för hästar som har bråttom. Fråga alla jag känner, då borde du ju få en hel del övningar, sätt dig ner och tänk ut vad som är bäst för Sky och dig!
Youtube, ja allt! Ta kontroll innan hästen gör det, sånna videos har jag sett och lärt mig av.
Haha, fast vad jag? Det är ju iafl vad jag skulle ha gjort!

Och trötta ut en sån häst...jag skulle jobba så hårt jag bara kunde, inte bara galopp. Banor, sicksack. Kolla upp övningar där hela hästen får jobba, rygg, ben, hals...m.m. Då kanske!

Är så sjukt less på en massa "jag-kan-allt" #duckFace fjollor...
"Det och det bettet är bra på ALLA hästar och dom och det bettet ÄR SÅ GRYMT MOT DJUREN!!" ...är du seriös? Varje ryttare och hästar måste få ta det beslutet själv! "Men beccah! Är inte ett två delat bättre till din häst?!" No shit sherlock, han vägrar ta det men tar på sig det tre delade själv!!! SUCK!

JomenSåAttehh, halvblod faller mig helt i smaken! Nu ska jag inte sitta här och vara viktig xD fullblod är ju bara GEMIGNU!!! *Dreggel*
Är sjukt sugen på en Azteka... heh

Fan va bra ang Felizia!!

Lycka till!!

Amanda

7 augusti 2014 00:32

Jag har googlat och det mesta är mer dressyr och markarbete och minska fodret... Redan testat!
Får väl acceptera att det bara finns ett läge på den damen :) men ska kolla lite mer grundligt:)

Jo har frågat de flesta, men när till och med min tränare gnuggar geniknölarna är det illa;)

Jo precis, hur vet det vad som är bäst på en specifik häst som de inte känner och aldrig kommer sitta på själva? Alla bett kan skada hästens mun vid fel hantering!
Ett hackamoore kan knäcka nosryggen på dem, att stoppa in ett kandar med dubbla bett i hästens mun bara för att det ser proffsigt ut kan verkligen se till att hästen far illa. Likaså det mildaste gummitränsbettet kan ge sår... Nej så länge du och din häst funkar bra - använd vad du vill!

Finns många fina hästraser men jag tycker att individen är viktigast! Travarna i min närhet är underbara hästar, likaså fullbloden och andalusierna men det märks att de är olika :)


Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards