Direktlänk till inlägg 25 oktober 2013

I tried it once and I´m stuck!!!!!

Av Amanda - 25 oktober 2013 14:09

Okej, ni kommer snart fatta rubriken HAHAHA!


Näe men idag äre fredag! Vilket betyder att imorgon får jag tillbringa förmiddagen med att ligga och kramas med min pojkvän tills vi inte känner för det längre! Lycka!

Va tusan, jag ´har blivit värsta losern på grund av en kille... Haha det trodde jag inte.

Med Emil vare mer att man va med polarna, en oskyldig puss som knappt kändes, hålla handen och typ åka runt på stan.

Med Nicke är det så annorlunda! Han bjuder på bio eller middag, vi smsar dagligen, när han kysser mig så darrar det i mina knän ( jag skojar inte ), han visar stolt upp mig när vi är ute och säger att jag är hans tjej =)

Jag saknar honom konstant och får alltid ett leende när jag ser honom.

Loser eller vad ?!


Ja, ja men nu ska jag inte tjata mer om det!


Haha åter till rubriken,

Jag och Tess fick för oss att vi skulle testa att longera hennes häst Lillfuxen.

Så vi trasslar fram linan och allt det där och leder hästen till ridbanan.

Lillfux bara tittar på oss och fattar exakt ingenting.

Jag bara:

Seriöst har hon aldrig blivit longerad? Det gör man ju med alla hästar innan man rider in dem!

Tess:

Inte med travare, de körs in och när de kommer på att hästen inte är nästa Victory Tilly så säljs de eller slaktas... Bara folk som fjantar runt med sina halvblod som longerar innan!

Jag:

Hahaha tack då!

Tess:

Men seriöst, jag skulle aldrig rida in en häst som inte är inkörd innan! De kan ju iaf tygeltagen då!


Hm, sant faktiskt!


Men men, i vilket fall så står Tess i mitten och jag leder runt Lillfux på en volt runt henne.

Hästen fattar nu att hon ska gå i en cirkel.

Så efter 10 minuter så låter jag henne gå själv.

Ett varv går kanon sen går hon in till Tess i mitten och tigger godis istället.

Haha, okej jag leder henne ytterligare några varv och går bara bredvid henne sista två varven.

Men när jag släpper henne så går hon bara in i mitten igen och ger sin matte en blick som säger:

" Hörru det här är det mest meningslösa jag kan komma på! EVER!!!!!!!!!!"

Sedan tar hon och biter tag i linan och börjar leka med den istället.

Snart konstaterar både jag och Tess att ett Varmblod med en x antal meter lång lina inte är en bra kombo då hon ständigt snubblar på den och att longering kanske inte var en bra idé när det gäller Lillfuxen!

Men vi testade i alla fall.


"Äh vi tar och kör henne en runda istället så ska du få se på fart!" säger Tess.

" Haha fart? Skojar du? Din häst tar inte ett steg i onödan ju"

" Vänta bara..." ler Tess.


Okej in i stallet och Tess och jag selar hästen och tar fram en rockad ( en liten vagn för två passagerare ).

Så fort Lillfux ser vagnen så blir hon som förbytt.

Börjar tugga på bettet och studsa upp och ner medan vi spänner för henne.

" Fort upp!" skriker Tess.

Jag tar ett kaninskutt upp i den blåa vagnen och hon kommer efter.

Lillfux står nu och hoppar på stället i iver att få komma iväg.

Jag ångrar nu att jag varken tog med säkerhetsbälte, skyddsutrustning, handtag. vadderad madrass eller hjälm.

Med ett ryck så far vi iväg nerför grusvägen och Tess får kämpa som en röd liten tomte med att hålla in hästen som redan svettas.

Jag håller mig hårt i vagnen och undrar hur detta ska sluta.


Vi tar in på en bred skogsväg och låter Lillfux trava sig mjuk i sakta mak även om hon vill ha full fart direkt.

"Beredd?" undrar Tess.

" Nästan klar med mitt testamente typ..." svarar jag.

" Kom igen då gumman!" Manar Tess på hästen och lättar på tömmen.


Som skjuten ur en kanon far hon iväg!

G-kraften slungar oss bakåt och det går bara fortare och fortare.

Lillfux travar som om det gällde livet och jag ser bara träden swischa förbi medans gruset skvätter upp på oss.

Allså, jag har aldrig varit med om den farten.

Känslan.

Kicken.


Klart jag har kört häst och vagn innan, men lilla Rosie tar det sakta och lugnt i jämförelse med denna sprintermaskin/kanonkula.

Hästen ökar hela tiden och Tess bara skrattar medan jag håller i mig för kung och fosterland medan ångan från stoets svett bara dryper.

Sedan efter en viss sträcka så saktar Lillfux självmant ner, jag fattar ingenting.

" Ja hon vet sträckan själv så efter 2 640 m ungefär så saktar hon ner..." säger Tess och låter hästen jogga ner sig i varv.

" Va?"

" Ja, distansen på ett lopp... Lillfux här sprang faktiskt ganska bra under sin ungdom..." sa Tess.

" Jag är mållös!"

" Haha och illvit i ansiktet trots solbrännan! Men erkänn att man får en riktig adrenalinkick?"


OHJA!

Fy farao vilken känsla det var, pirr i magen och blandat med fasa men hur kul som helst.

Jag trodde verkligen inte att denna lilla fux hade sån fart i sig!

Mäkta Imponerad är jag!


Jag fick ta över tömmarna på vägen hem och trots att hästen ville springa mera så var hon hur mjuk som helst i munnen. Jag behövde bara spänna handen lite så svängde eller stannade hon.

Tess sa att det är samma sak när hon sätter fart.

Hur kul som helst ju!

Definitivt nått jag vill testa på fler gånger!

Kul när man hittar nya saker att göra med dessa underbara djur! :)


När vi kom tillbaka så duschade vi av Lillfux som bara njöt av det och sedan fick hon på sig ett täcke och stå inne en timme innan hon fick gå ut.

Jag fattar varför Tess älskar travare över allt annat.

Herregud, vilken mångsidig häst egentligen! =)


Näe nu ska jag ta mig en dusch och sen får vi se vad som händer. Fortfarande lite skakis i benen må jag säga!


Ska se om jag kan knåpa på nått i novellen med....


Pussen och Kramen! <3


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards