Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

Cowgirl Amanda!

Av Amanda - 23 juli 2014 17:35

Nej, nej, nej, nej... Varför?


Hade hit hovslagarn idag och bad honom kolla på Felizia då hon fortfarande är halt även om hon inte behövde skos för det gjorde hon förra gången.

Så han drar av framskon på henne och det var lite som jag misstänkte. Hovböld. :(

Snäll som han är så tappade han ur den på var och sånt.

Kan säga att det stinker!

Men han trodde att hon skulle repa sig snart!

Har även haft en veterinär som kollat på henne.

Så nu är hon helt barfota.

Jag tycker det är bättre för dem att gå barfota iofs men jösses vad hon trippade konstigt haha.


Så det blir vila på henne tills hon är bra!

Men varför drabbar allting mina hästar?

Lite nedstämd idag!

Bitter kanske är rätt ord!


Men å andra sidan.

Hon kan få lite semester min fina prinsessa!


Syster har uppdaterat bloggen!!! YEEEEYYY!

Kors i taket!

Hallelujah!


Red ut på Casanova ensam för första gången idag.

Vi höll oss i närheten av gården men ändå ute på egna hovar min duktiga stora bebis.

Lite tittig i början och han gnäggade lite efter sällskap.

Men prövade en grej som Caitlin lärde mig på lite osäkra hästar.

Kliade honom med ena handen precis vid manken och manfästet och pratade lugnt med honom så han lugnade ner sig på fem minuter. Fick göra det några gånger vid olika tillfällen men det funkade!

Lät honom även undersöka en stor sten som först var livsfarlig men efter att ha fått nosa på den och konstaterat att den inte skulle hoppa upp och dra honom i överläppen så var det inga problem.


Med tanke på att det är jättevarmt ute så tänkte jag att vi tar lite omvägar ner till sjön och svalkar oss.

Så rider ner dit och låter hästen dricka och plaska lite i vattnet.

Plötsligt så hör jag bara ett stort MUUUU bakom oss och ser ett gäng ungtjurar stå och glo.

Min tanke var att detta behöver vi inte på vår första tur ensamma!

Men Casanova bara tittade på dem, frustade och fortsatte att plaska.

Han är inte korädd med andra ord!

Så när vi tröttnat på badandet och skulle hemåt så följer tjurarna efter oss.


Det slår mig plötsligt att varför finns det 7 tjurar i våran hästhage?!

Something is wrong here!

Ringer syster och berättar om kosserna, hon tror att de tillhör våran granne Sven (den gamla gubben) men varför har han släppt dem här? 

Jag vet inte! Bäst att ringa och fråga!

Så ringer Sven.

En kvart senare så har han förstått vem det är som ringer.

Han är lite virrig med all rätt då han är i senare 80årsåldern så man får ta det som det kommer...  

Jag:

" Du det är 7 ungtjurar i våran hästhage... är det dina?"

Sven:

" Näe det kan det inte vara... för jag har 12 stycken!"

Jag:

" Det kan inte vara så att de andra är kvar i sin hage och dessa är ute på äventyr då?"

Sven:

" *Lång paus...*  Hur ser de ut? "

Jag:

" Svartvita, som skånekossor i allmänhet..." hur beskriver man ett gäng tjurar lixom?!

Sven:

" Jamen de är ju i Småland, inte kan de ha rymt från Skåne då?!"

Nu frågar jag om jag får prata med hans gumma istället då hon är lite klarare i huvudet.

Frugan hans får telefonen och jovisst är det med all säkerhet deras tjurar för hon hade inte sett allihopa i hagen innan.

Jag säger att jag ska försöka fösa dem till deras gård genom hagen men lite hjälp hade inte skadat.

Meddelar Caitlin som är på väg och ska hjälpa mig, hon skulle bara tränsa Ginger.


Så tjurarna följer efter mig och Casanova och han skrittar jättestolt fram. Öronen framåt och spänst i stegen!

Hittar världens hål i staketet där de troligen har tagit sig in i alla fall och glatt traskar de efter hästen.

Antagligen för att en häst är det mest spännande som hänt i deras idisslande liv...

Nu måste jag rida längs en grusväg för att komma till deras gård.

Men det brukar ALDRIG vara trafik där. Förutom Sven som rastar sin Merca då och då. Så man tänker ju att det ska vara lugnt.

Ha ha ha ha ha...

Inte när man heter Amanda inte... då är ingenting lugnt.


Ser fem bilar stå parkerade och runt dem är det massor av människor med sina hundar. Jag tror de tränar viltspår och liknande. Idag var det tydligen " Ta med hela familjen - dagen!" så det är ungar, barnvagnar och hundar överallt.

Här kommer jag med 7 ungdjur och en lite osäker häst.

Jippie!

Hör en unge skrika att det kommer en Cowboy och alla upptäcker oss!

Vad f'n gör jag nu?

Mammorna stänger in sina barn i bilarna och ser jätterädda ut.

Alla andra hoppar in i sina bilar.

Jag slår vad om att de alla kommer från stan och aldrig sett en levande kossa!


Jag stannar och försöker lugna Casanova som blir lite nervös av bildörrar och skällande hundar. Kossorna börjar säga mu och ska undersöka allting.

En man kommer fram och säger att JAG är ivägen för DEM...

What the F*ck???

Ursäkta då men dessa tjurar vill gärna komma hem... Så vore snällt om ni som blockerar mer än halva vägen kunde maka lite på er så de kommer fram! Dessutom är detta en privat väg!

Mannen börjar tjafsa emot.

Tänk OM hans nya BMW blir skadad!

Ehm ja, en bil går att laga men vill du ha en fet biff att grilla nästa sommar som är närproducerad så visa respekt för djuren!

Han svarar att han inte gillar hästkött.

Jag som aldrig kan hålla käften talar om att då är det helt okej att grilla en labrador oxå! ( Han höll två labbar i koppel nämligen)

Mannen blir då arg såklart och börjar gå mot Casanova.

Vilket gör min häst orolig då han är hotfull med de två gläfsande hundarna.


Då kommer Caitlin ridandes på Ginger med Samantha i hasorna.

Mannen hejdar sig och ser förvånat på Caitie.

Jag berättar att passagen är för trång för tjurarna då bilar står på bägge sidorna och att om de inte kan få barnen att sluta banka på dörrarna så kommer en olycka att ske.

Caitlin bara ryter åt mannen att köra fram sin bil och säga åt ägaren till den bakom att göra detsamma. Även hon talar om att detta är en privat väg och att vi måste få hem tjurarna bums innan de ställer till med något.

Mannen mumlar nåt om oförskämda hästtjejer, Allemansrätt och att han ska snacka med ägaren till marken. Men han flyttar sin bil. Även snubben bakom kör fram.


Jag rider först och Caitlin sist. Emellan oss har vi tjurarna. Samantha utnyttjar sina vallkunskaper och driver på de djur som vill stanna och undersöka bilarna till folkets skrik.

Vi kommer igenom passagén till slut och det är bara en tjur kvar.

Helt plötsligt stannar den vid den arga mannens bil och slickar på backspegeln innan Caitlin hinner mana på honom.

HAHA!

Mannen skriker rätt ut och gastar om att vi ska ersätta backspegeln som inte ens gick sönder. Jag svarar att har han råd med en BMW så har han råd med en biltvätt oxå innan vi fortsätter.


Till slut kommer vi till Svens gårdsplan och kan släppa in rymmarna i sin hage. Sven berättar att han hittat ett hål i staketet som de antagligen gått igenom. Jag berättar att de även sprängt igenom vårat staket och snäll som han är så säger han att han kan laga det bums som tack för hjälpen för att vi föste hem korna åt honom.

Vi berättar om den arga mannen och anar att vi kommer stöta på honom på tillbakavägen så vi vill förvarna Sven.

Gubben rycer på axlarna bara.

" De där hundmännskera är inte rediga!"

Näej...


Men Sven tar sin fyrhjuling och följer oss tillbaka. Givietvis är hundmänniskorna kvar och Arga Mannen dyker genast på Sven och börjar klaga på mig och Caitlin. Främst att vi inte har någon rätt att leka Lucky Luke på vägen!

Sven stänger av fyrhjulingen och drar ett djupt andetag.

" Nu min bäste herre ska jag tala om för dig att det är NI som inte har rätt att vara här för det första. För det andra så tillhör tjurarna mig och är mitt levebröd, detsamma gäller vägen och marken här och jag skulle uppskatta om ni åker någonannanstans i fortsättningen och sprider ut blod på mina ägor för det lockar en massa vildsvin som förstör. Dessa otrevliga svin vill jag helst slippa och jag kan garantera er att de är kvar här och inte drar sig för anfalla vare sig dig, eller din familj då de har ungar att skydda!"

Arga Mannen börjar på med Allemansrätten och att alla får vara i skogen.

Sven undrar om han har synfel.

" Nej, vaddå?"

" Då borde ni ha sett skylten om att detta är privat mark i början på vägen! Då gäller inte din allemansrätt och Jag gillar inte att ni kör sönder min väg!"

Sen startar han fyrhjulingen och brummar iväg.


Haha klockrent. =)

Jag visar var staketet är trasigt och Sven fixar det snabbt och binder upp tråden. Han ber om ursäkt för att tjurarna förstört staketet men ingen fara för våran del. Hagen var i alla fall tom på hästar. =)


Så idag har man varit Cowgirl!

Och Casanova fick sig ett par extra morötter när vi kom hem kan jag lova!


Men lite extra creed till Sven som fick Arga Mannen att bli tyst...


Nu ska här grillas kan jag lova! Men varken häst eller labrador utan vi har en marinerad fläskytterfilé att sätta tänderna i =) 


Pussen och Kramen!

     

 
 
Caitie

Caitie

23 juli 2014 18:58

Haha varför händer alla sjuka grejer dig för?
Jag bara undrar liksom?

Pusss

http://NotFadeAway.bloggplatsen.se

Amanda

23 juli 2014 19:08

JAG har 1 ny kommentar! Haha varför stör jag mig på den meningen?!

Ja du, det har jag undrat många gånger! Men jag tror att det är för att jag ska ha nåt att skriva om i bloggen utöver dig, grabbarna och våran tillvaro ;)

Pussiluss

 
Ingen bild

becca

24 juli 2014 12:54

Ahahaha!
Vad ska man säga?
Snyggt gjort! Jag skulle ha vrålat åt mannen att dra åt helvete! Kanske inte det bästa...

Hurra för sven!!

Asså, en sak jag inte kan förstå, med titt på sista bilden, det är säkert 20+ och hon har jeans och långa chaps i läder...wtf? Jag dör i mina shorts!?

Kram!

Amanda

25 juli 2014 03:12

Ja du, jag är ju så väluppfostrad att jag inte gjorde det... denna gången men han blev rätt arg när jag sa att man kan grilla hans hundar... :D

Det är lite jävlar anamma i gubben=)

Haha hon kanske har solfrossa?!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 22 juli 2020 23:30


Att ta med en stor nypa salt ;-) Dressyrryttaren: Ryttare som tycker om fasta ramar, gärna trä i form av en sarg och helst med ett tak över. Naturen -inklusive hagvistelse- kan vara farlig och något som hästen inte bör vistas i utan boots, skydd, ...

Av Amanda - 18 januari 2019 03:14


... och kommit på att här är ett väldigt bra ställe att skriva ner allmänt babbel, tankar och ja exakt ingenting emellanåt. Ska vi börja om på ny kula? Eller fortsätta där jag slutade? Stora delar av mitt liv finns här, nedskrivet. Delar som ä...

Av Amanda - 27 mars 2018 01:39

  Hello! Still alive!  Men är sjukt trött på denna vinter!  Hade en så stor förhoppning nu i helgen att nu smälter det vita lappmöglet bort...  Tills nu ikväll....  Är nog snart 10 cm på backen igen.  Och jag som tänkte att jag snart ...

Av Amanda - 4 oktober 2017 13:23

 ...ger upp...  Min dator har kraschat igen. Är det typ 5:e gången nu? Vad gör jag för fel lixom?  Så Sorry Becca att dina mejl inte blivit besvarade men mitt lösenord är borta... :( Ska fixa det så fort det lugnat sig lite här.   Kän...

Av Amanda - 23 augusti 2017 16:54


Detta med rubriker... jag är värdelös på det! Jamen försök själva att komma på nån bättre rubrik då?! Eller trodde ni att jag skulle vara kreativ och skriva en berättelse som heter Glasverandan ? Nja.... om sanningen ska fram så har jag ett glas...

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards