Alla inlägg den 13 november 2013

Av Amanda - 13 november 2013 21:30

Sorry Kids men förr eller senare kommer det ändå fram.

Lika bra att ni får det baserat på fakta redan nu!


Snart är det December och Julafton, de flesta barns favorittid på året för då kommer en rödklädd man i vitt skägg med en säck MEN...



Följande beräkningar bör vara behjälpliga vid bedömningen huruvida tomten finns eller inte

Det finns omkring 2 miljarder barn på jorden.


Men nu vill ju tomten inte besöka muslimer, hinduer, judar eller
buddhister, vilket reduserar antalet till 15% eller 378 miljoner.


Med ett världsgenomsnitt på 3,5 barn per hushåll är det sålunda 108 miljoner hushåll att besöka,

om vi kan anta att det finns minst ett barn i varje hem.

Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att
han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt.


Han besöker sålunda 967,7 hem per sekund.


Det betyder alltså att för varje kristet hem med minst ett snält barn, har tomten
cirka 1/1000 sekund till att parkera släden, springa ut och
hoppa ner genom skorstenen, dela ut julklappar, hoa 3
gånger, klämma 2 snapsar, upp genom skorstenen, i
släden och iväg till nästa hus.

Om vi antar att alla hem som ska besökas är jämt fördelade är det ca 1 km
mellan varje hus i genomsnitt.

Tomten färdas sålunda ca 100 miljoner km, toabesök och andra pauser räknas inte.


Med andra ord flyger tomtens släden med ungefär 1000 km
per sekund eller 3000 gånger ljudets hastighet.


Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste farkost som människan hittills skapat, rymdsonden Ulysses, färdas cirka 50km per sekund.


Som kuriosa kan nämnas att en normal frisk ren kan komma upp i en
hastighet av ungefär 30 km i timmen.

Lasten i släden är ett annat intressant objekt.

Om vi antar att varje barn får klappar motsvarande 1 kg, har släden en
last på 500 000 ton, tomtens vikt inte medräknad.


På land kan en normalstark ren dra ungefär 200 kilo.


Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra en vikt tio gånger denna, kommer inte släden ur fläcken, om
inte tomten skaffar fram cirka 360 000 dragvilliga renar.

Detta kommer att ge släden en samlad vikt på ca 600 000 ton.

600 000 ton, som flyger med 1000 km per sekund alstrar ett enormt luftmotstånd.


Detta kommer att hetta upp renarna, ungefär som en meteorit som inträder i jordatmosfären.

De två ledarrenarna kommer då att absorbera en energi motsvarande 14300 trilljarder joule per sek, eller
14300 trilljarder watt.


Ledarrenarna kommer helt enkelt att brinna upp omedelbart och de bakomvarande kommer
att utsättas för en ljudvallsbang och därefter själva brinna upp.


Alla renarna kommer att möta sin anfader på mindre än 4,26 tusendels sekunder, det vill säga när tomten når
till sitt femte hus.

Detta är dock hypotetiskt, för då släden accelererar från
0 till 1000 km/s på 1/1000 sek, kommer alla i släden att bli utsatta för en g-kraft

17500 gånger större än tyngdkraften.


En tomte på ca 150kg (vikten uppskattad efter existerande kopior) skulle naglas fast i bakre delen av
släden motsvarande en vikt av ca 3 miljoner kg, vilket
ögonblickligen skulle krossa varje ben i hans kropp och
förvandla honom till en våt fläck.

Slutsatsen bör bli att om tomtejäveln någonsin levat så är han väldigt död nu om inte annat!


GOD JUL PÅ ER!

han defenitivt död nu.

Av Amanda - 13 november 2013 20:44

När jag blir stor ska jag oxå komma på BRA rubriker!

Det är mitt löfte till mänskligheten!


Okej, haha, i skolan idag så fick jag minsann veta att min pojkvän som går sista året på Fordon inte är någon ängel.

NEEEEEEEEEEEEEEEEJ HELA MIN VÄRLD ÄR FUCKED UP NUUU!!!!!!

Eller inte haha.

Men men i vilket fall så satt vi på våran lektion och försökte lösa nått svenskt mysterium i form av en svenskauppgift när jag får ett sms av Nicke.

" Sorry älskling, du får nog ordna skjuts hem idag.... PUSS"

Öh what tänker jag och stoppar undan telefonen.

Två sekunder senare går brandlarmet i skolan.

YES NO MORE BORING SVENSKA!

Vi rusar ut på skolgården.


Snart hör vi rektorns röst genom hela högtalarsystemet.

Han lät inte jätteglad.

" Nicklas Karlsson och Anton Gren Ska Genast.... ( paus för att hämta andan ) Infinna Sig På Mitt Kontor! GENAST! "

Elin tittar på mig.

" Äre inte din kille?"

" Joo...Jag vill inte veta mera..."

Av någon anledning så tittar jag ut på parkeringen och ser Nickes bil snabbt åka därifrån.

Snart kommer även en brandbil till skolan.


Vi står där ute som några snälla fåntrattar när resterande killar på Fordon kommer ut.

De asgarvar och är hur nöjda som helst.

Jag hugger fatt i Jocke och undrar vad som hänt.


" Haha äsch inget speciellt. Men man ska inte stoppa i färgburkar i brinnande bensin, det smäller ganska bra. Så Bosse vår lärare höll på att få en hjärtattack varpå halva verkstan är ommålad i rött!"

" Och detta gjorde Nicke och Anton?" Undrar jag.

"Haha vilka annars skulle komma på den idén tror du?"

Hmm nääee...

Men hallå, rektorn lät ganska förbannad de måste gjort nått mer?

" Mja, de skulle leka brandman och offer oxå... tyvärr råkade Bosse bli offer och nersprutad av brandsläckarn..."


Haha okej... hmm ja ja..

Brandmännen reparerar skadorna i alla fall och vi får återvända till klasserna.

Jag kan inte låta bli att skratta åt det hela haha.

Men vi fick en låååååååååååååååååång föreläsning om vilken dålig idé dessa grabbar haft.


Jaha, men jag stack direkt till Ridskolan sen.

Och såg faktiskt fram emot att träffa min idol Ebba men tyvärr var hon sjuk idag.

De andra tjejerna är helt underbara de oxå så klagar inte.

Idag pratade vi om olika hästraser och när jag frågade dem vilka de kunde så svarade allihopa en och samma sak:

Vit Arab!

Haha ah jo men de finns i olika färger hörni.

" Ja men de är finast vita!"

" Jaa, tänk att få klappa en sån "

Nu tänkte jag hålla truten, men tack så mycket Leena.

" Amanda har en jättevacker hingst hemma hos sig..."

Ungarna blev helt crazy!

Så när vi lugnat kaoset så föreslog Leena att vi kanske skulle kunna åka ut till gården så de får se många olika hästraser.

Givetvis ville de göra det allihopa så nästa vecka ska vi ha modevisning med hästar.

Leena frågade mig vad vi har hemma.

" Ja du, en appaloosa, två P.R.E., engelskt och arabiskt fullblod, varmblod, halvblod, frieser, new forest, Connemara, fjording, islänning, ett russ, en trakhenare, hannoveranare med mera... "

" Oj, ja men det vore ju fantastiskt för barnen..."

Ah jo, ska höra med hästarnas ägare oxå...men det är nog lugnt!"

Jag tror de blir nöjda av att se T.D :)


Så nästa vecka blire full rulle.


Haha just ja, i föregående inlägg lovade jag att släppa the big news!

Det kommer i nästa inlägg.

Ett ganska aktuellet ämne men jag varnar er...

Sanningen kan bli hård!

Tam tam raaaam!


Nej haha om jag skulle gå och lägga mig sen?

Är asatrött idag.


Haha garvar fortfarande åt Nicke och Anton!


Puss på er!

Av Amanda - 13 november 2013 20:30

Dag 10 - Innehållet i min väska


Oh Shiiit!

Okej vänta jag ska hämta den och kolla...

BRB!

* Letar, letar,letar*


14 min senare!

I FOUND IT!

I pappas bil av alla ställen...

Då ska vi se här vad den döljer inom sig...

* Vänder upp och ner på den så allt innehåll hamnar på golvet. *


Okej, jahaaa där låg den! :D


Då ska vi se...


1. En rosa penna (Surprised?)

2. Ett anteckningsblock ( Jag kan inte leva utan det)

3. En Dior Parfym ( Lite lukta gott är aldrig fel)

4.En hovkrats! ( What the Fuck???)

5. Min mobilladdare ( Som varit borta länge så nu slipper jag låna hela tiden )

6. Lite småpengar ( Hela 29 kr)

7. En alldeles för gammal mascara ( Bort med den)

8. Ett par strumpor ( även dem i rosa )

9. Ett silverarmband ( Som jag letat aslänge efter)

10. Ett gammalt godispapper ( Mm Co-Co-Choklad :D )


Spännande va?


Haha nej jag ska skriva ett seriösare inlägg nu tror jag...

Och sedan spräcka the big news så håll i er alla barn!!!

Det blir hårt, det blir tufft men det är dagens sanning!

Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards