Alla inlägg under september 2014

Av Amanda - 24 september 2014 16:44

1.Vad heter du?  Amanda

2.Hur gammal är du? 17 år

3.Vart bor du? Hemma

4.Vilken är din favoritlåt? Banana Boat! Haha nee.. ehm.. "Midsommarnatt" med Eddie

5. Har du varit utomlands?  Ja, ett par gånger.. ^^

6. Solnedgång eller soluppgång? Nedgång!

7. Tigrar eller Åsnor? Åsnan helt klart :P

9. Har du ett par högklackade skor? Ajjemen

10. Är du bra på matematik? Nej, det mest ologiska ämnet i världen! Grekiska är lättare!

11. Kan du sjunga en hel låttext?  Ah då, men den är inte rumsren ;)

12. Har du rökt nån gång? Hela jag är rätt rökt... Men visst har man testat!

13. Vilket är ditt favoritdjur? Hästar såklart

14. Kan du segla en båt? Det är sjukt svårt ensam!

15. Har du sett filmen " Titanic"? Ja, men kom på 100 bättre saker att göra..

16. Kan du köra en traktor? Klart som fasen =)

17. Känner du en busschaufför? Haha nej..

18. Vill du vinna på lotto? Haha njaa.. får inte hämta ut vinsten ens

19. Hur många gånger har du vält med en cykel? Miljontals gånger...

20. Vet du vilka som har gjort låten "Alvid"? Ohja stora favoriter =)

21. Stockholm eller Malmö? Hmm... Ingetdera!

22. Vad tänker du på när du hör ordet "vårdcentral"? ANALKLÅDA!

23. Hur många låtar har du på din dator? Ca: 4000 men lyssnar nästan aldrig på dem

24. Har du sprungit en mil? Känns onödigt...

25. Vilka vann riksdagsvalet 2014? Sossarna va?

26. Har du blåa tapeter nånstans hemma? Haha nej faktiskt inte..

27. Kan du vissla? Ganska värdelös på det!

28. Tycker du om att blogga? Jepp...

29. Vem är din bästa kompis? Tess

30. Har du ett syskon? Ett halvt i alla fall

31. Gotland eller Öland? Gotland!

32. Blond eller brunett, vad är snyggast? Brunett

33. Hur många ögon har du?  2 sist jag kolla iaf!

34. Hur många tror du svarade "2" på förra frågan? Ungefär 99,6 %

35. Har du sett en levande kamel? Haha Ajjemensan!

36. Vad åt du igår? Pizza

37. Sommar, vår, höst eller vinter? SOMMAR!

38. Gillar du Per Gessle och Magnus Uggla? Ehm... Nej!

39. Vet du hur många nollor det är i talet "tusen"? " Tusen såklart XD haha ICAreklamen!

40. Känner du någon som har en röd bil? Ja, Mickes Cadillac

41. Har du löst ett korsord i en tidning? Haha neeej...

42. Begriper du på dig Suduko? Haha är sifferblind så neeej där med!

43. Kan du sticka/virka? Känner att jag klarar mig utan det!

44. Aftonbladet eller Expressen? Same shit diffrent names!

45. Lösnaglar eller äkta? Äkta!

46. Bandy eller Golf? Äh, vi kör på Minigolf!

47. Kommer du ihåg stormen Gudrun? Ja, såklart!

48. Vilken är din Disneyfavorit? Björnen Baloo

49. Vilken hundras tycker du minst om? JACK RUSSEL!

50. Inser du att det bara är 50 frågor kvar nu?  Ehm.. Ja nu när du säger´t så

51. Hawaii eller Kawaii? Haha vad faan... Hawaii är fint =)

52. Ringar eller armband? Överlever inte utan mina armband!

53. Kokt eller stekt potatis? Stekt

54. Nämn en sak som hände 1954? Haha ehmm. Bill Hailey släppte " Rock around the clock"

55. Vad står LGF för i trafiken? LångsamtGåendeFordon a.ka Luskuk enligt Jim.

56. Vem är världens berömdaste sångare? Elvis Presley tror jag.

57. Har du sett en regnbåge? Jajjemensan

58. Kan du hela texten till Sveriges nationalsång? Ja, rasistiskt nog ^^

59. Har du sytt ett par gardiner nån gång? Nej haha

60. Har du hanterat ett skjutvapen? Japp, Watch Out She can handle it!!!!

61. Vad är maxhöjden för en ponny? 1,48 cm

62. Vet du vad "R" står för på en växelspak? Räcerväxeln!! Haha! Reverse kanske..

63. Vad är typiskt svenskt? Allsång på Skansen

64. Skulle du kunna sitta vid en väg och räkna bilar en hel dag? Absolut!

65. Hur många länder finns det i världen? Massor! Inte en aning.. 156?

66. Har du bedragit en vän? Nej sysslar inte med sånt

67. Kan du rita en streckgubbe? Jorå.. Konstnär Amanda!

68. Vill du ha fred på jorden? Jorå men rätt omöjligt.

69. Tror du på Biblen? Nej, världens kändaste sagobok enligt mig!

70. Är du irrterad på nått nu? Ja att Glassbilen kör runt och tutar som en galning!

71. Börjar frågorna bli jobbiga? Näe då!

72. Kattungar eller bebisar? Kattungar!

73. Vad gör du om du hittar 500 kr på gatan? Skriker av lycka och handlar godis!

75. Tycker du om att gå på bio? Ja det är mysigt!

76. Vad hade din pappa för bil när du var liten? Mercedes och BMW

77. Har du kört en barnvagn nån gång? Haahaha neej tack och lov...

78. Har du gått i Söndagsskola? Nej

79. Vill du hoppa i en hoppborg? Nja, klarar mig!

80. Internet eller tv? Internet!

81. Surfing eller båt? Båt

82. Inser du att vi har hoppat över ett nummer? Öhh... va??

83. Vad tänker du på när du hör " Blue Moon"? Smurfarna haha

84. Vilken tandkräm använder du? Colgate

85. Varför var du senast på en sjukhus? Tess föll av hästen och skadade sig.

86. Har du haft en Kanariefågel? Nix

87. Guld eller Silver?  Silver!

88. Glass eller godis? Godis!

89. Paj eller bullar? Bulle!

90. Hur många frågor är det kvar?  10?

91. Erkänn att du kollar frågornas nummer nu? Haha Ja!

92. Kan du dansa? Haha nej.

93. Vad ska du göra idag? Kolla på film och käka godis!

94. Hur lång är du? 1,73 cm tror jag.

95. Hoppade du hopprep som liten? Jovars det hände!

96. Spelar du mycket tv-spel? Nej

97. Vad är det sötaste som finns? Hundvalpar och shettisar

98. Läsa eller lyssna på bok? Ingetdera.. ser hellre filmen XD

99. Äta med händerna eller bestick? Händerna hahaha

100. Varför svarade du på dessa frågor? Uttråkad de luxe



Av Amanda - 24 september 2014 16:05

Så j*vla arg och ledsen idag så jag vet knappt vem jag vill slå på käften kan jag lova! 

Håller mig undan från stallet så att ilskan inte går ut över hästarna.

Ibland är livet orättvist, och jag vet att man inte kan få som man vill jämt!  Men ändå!


Inte nog med att vädret är deprimerande, regn och rusk utan man får dåliga nyheter också!

Jag skriker rakt ut: JAG VILL INTE!!!! Men till vilken nytta?

Nån som frivilligt anmäler sig till att vara mig fram tills den 1:a April 2015?? Anmälan kör vi direkt i kommentarerna!


Vad äre som hänt?

Ja,  soc ringde och talade om för mig att jag har inget val längre. Mamma har förlorat vårdnaden om mig, och jag ska därmed bo hos min far. I England.  Jag vill verkligen inte flytta dit! De pratar konstigt, det luktar illa och antingen lever de kvar i 1800-talet eller så tror de att de är bäst och modernast i hela världen!


Snackade med pappa om det och han sa bara att den dagen jag fyller 18 får jag bestämma själv men till dess äre ganska kört! Och jag måste flytta snarast dessutom! Ännu argare för det.


Så nu måste jag lämna min syster, familjen, mina vänner, hästarna, hundarna och min pojkvän! Allt som betyder något! Om jag skulle ta med Casanova och Felizia så behöver de vaccinationer och skit… Samt vet jag inte hur sugen jag är på att låta dem flyga eller åka båt.  Pappa sa att hästar finns det massor av hos honom och hittar jag en favorit så kan han behålla den för min skull.


Som om det skulle vara en tröst? ” Kom till England så ska du få en häst till!”  Känns mer som en muta…

Jag vill inte ha fler hästar… Jag vill stanna här!


Har inte berättat det för Nicke än, vet inte hur han kommer att ta det.Vet inte hur jag ska säga det heller... Men raka rör är väl det som är det enda och bästa. " Hej hjärtat, du jag måste visst flytta till England ett tag... "


Caitlin är på väg med en stor påse godis, så man blir ännu fetare haha!


Usch, vill bara lägga mig under täcket och försvinna ett halvår! Kan man göra det? Skulle nog dö av häst-abstinens och hunger dock… Så kanske ingen vidare idé… ?!

Men så hemskt kan det väl ändå inte vara?

Ehm, nä kanske inte… Det gäller ett par månader MEN det är där det är som mest irriterande! Vad fan, några månader är vad det handlar om! Varför kan de inte låta mig bo hos Caitlin då?  ” Vi vill bara ditt bästa!”

Ah för det absolut bästa är att ta mig ifrån alla som får mig att må bra?! Hur tänker ni där?

” Jo men vårat mål är ju naturligtvis att barn ska vara med sina biologiska föräldrar… Och nu har du ju en chans att återuppta skolan”

Bläää på Soc idag!


Är på riktigt kasst humör idag vill jag lova! GRRRRRRRRRRR!

Men, det går över! Jag lovar… Nämen… Heeeey Mr. Godispåse! Long Time No See...


I varje fall, så behöver ni inte frukta! Bloggen kommer att leva kvar i kanske en ny tappning men vad tusan!

Jag måste ju uppdatera er på nåt sätt om galna Engelsmän...


EN positiv sak i alla fall...

Jag ska åka till Skottland och kolla på valar!  En gammal dröm sen man såg Rädda Willy typ... Tack syster, du sabbade min barndom när du sa att Willy INTE fick plats i badkaret hemma.

Men är sjukt facinerad av valar, främst späckhuggare då...

Men nån liten firre skare la finnas i Skottland?

Så kan farsan dricka whisky eller nåt...


Caitlin lovade att hjälpa mig att börja packa... det är snabba ryck här minsann... =( 

Alla möbler och det kan vi ju ställa på gården i alla fall.

Så man slipper slänga det.


Men jag vill verkligen inte bo i England eller på nån annan plats än där jag är nu!


Förlåt för att jag låter som en otacksam skitunge och är på dåligt humör men det är just vad jag är för tillfället!


En del av att vara vuxen är att man inte alltid får som man vill, jag vet, men hela din barndom går ut på att vuxna kör över dig och inte lyssnar till vad du själv vill. Huvudsaken för dem är att det ser bra ut på deras papper!


Kram på er i alla fall!

Av Amanda - 23 september 2014 20:14

Borta bra men hemma bäst!

Har myst med mina små hjärtan hela dagen :) Tänk om man kunde ta med sig allihop när man reser!! Wonderfull!
Men skönt att få komma hem och sova i sin egna säng!
Det är nog det som man saknar mest ibland!

Haha på Lanzarote för några år sen så fick jag sova på nån slags bäddsoffa som bara skrek: " 70-talet is BACK!" Dessutom var den i trä och cp-tunn madrass...
Två veckors lidande förberedde jag mig på efter första natten...
Obehaglig känsla..
Men så såg mamma en gigantisk kackerlacka på rummet så vi bytte hotell..
Hej då:
barn som kissar i poolen,
Kackerlackor
70-talet
Äcklig mat
Heeej:
Dubbelsäng från Hästen
Drinkar vid barnfri poolen
Söta kaniner man fick gosa med
2000-talet...

Ibland äre skillnad på hotell och hotell.
Men seriöst jag hatar verkligen glin som man verkligen ser att de står och koncentrerar sig som fan, sen uttryck i fejset av lättnad!
Därför åker jag aldrig till badhus!
Blääää!!

Hur snöa vi in på detta?
I don't know...

Jaha, läste att det snöat i Norrland! Fick ni ingen höst, Becca?!
Stackare...

Hm, undrar om Caitlin och Jim tjafsat klart snart så nån av dem kan pallra sig iväg å hämta käket snart!!
Suck, de är som ett gift par ibland! Gnäller, skäller och så kommer det saker flygande...
Jag å Nicke sitter här och kramas till Simpsons å har de gött:) så mysigt!

Och bästa nyheten fick jag! Nicke har fått jobb i Sverige så han kommer va hemma varje kväll :) sjukt glad!
Ja och så har han fått igång Chevan med :)

Annars då?
Tess har varit en ängel och tagit hand om mina pållar ;) hon vågade sig till och med upp på Casanova så ingen av dem har stått:)
Sjukt tacksam vännen:)
Du ska få en jättestor godispåse som tack :)

Lovade en bild på flodhästen oxå!
Varsågoda ;)

Pussen <3

Av Amanda - 22 september 2014 19:17

Jaha mina kära läsare nu vare dax igen!

Tack mannen i blå tröja bakom oss som var så snäll att låna ut sin laddare :)

Nyss haft världens konversation med Nicke å Jim:
" om ni glömmer att hämta oss så äre synd om er // Amanda & Caitlin"
Dem:
" VA??? Vare idag!? Shiiit...."
Vi:
" säg att ni skojjar?!"
Dem:
" ehm... Asså... Tjaaa..."
Vi:
" Ni har 4 timmar på er att komma för vi vill hem! Idioter * massa fula ord/vredesutbrott i text*
Dem:
" Tagga ner! Körde just förbi Norrköping ;) "
Vi ( en aning arga för deras skämt):
" men... Vi landar i Malmö..."

Haha, ;) evil bitches! Hm ska nog berätta för dem att de är på rätt väg:)
Måste härja lite på dem ju!

Nähä.. Då är man snart på svensk mark igen.. :) helt fantastisk resa!! Bästa på länge!
Sett så mycket på bara några dagar så jag tror att min hjärna är överhettad!
Kapplöpningar, varg, Bambi, TWH- hästar... Amerikas landskap ( delar av det). En äkta hästviskare fick vi se oxå ( mannen som kunde tala med hästar IRL) det var sjukt inspirerande!
Hem å träna NH med pållarna!
Verkligen njutit såå mycket att jag knappt hunnit sakna alla hemma!

Sch, skvallra inte!!

Och nu sitter vi på planet och har svullat kinderägg:)
Haha värsta surprisen fick vi..
Ni som följt denna bloggen vet ju att flodhästar alltid har varit en favorit hos mig.. Caitlin avgudar Marilyn Monroe...
Och vi fick en flodhäst som gör en Marilyn-pose :)
Awesome!!!!!
Bild kommer ........

Pussen & Kramen ( kramp i tummen)

Av Amanda - 17 september 2014 16:01

Tredje delen av Apollos äventyr. Idag åkte han på kapplöpning om jag inte minns fel! =)


God dag!

Mästaren är tillbaka! The one and only!

Så misströsta ej, jag ska förgylla er tid en stund.

I

morse så var inte Anna sitt vanliga jag, utan jag märkte ju genast att någonting var fel. Hon var så ledsen. Inte den glada Anna som serverar min frukost och ger mig en klapp utan nu gick hon och snöt sig hela tiden.

Det var extra tidigt också så jag anar att det var tävling på gång.

Dessutom var lastbilen framkörd redan igår kväll.

När Anna skulle ta ut mig så vägrade jag att gå ut ur boxen.

Min uppgift är att se till att alla mår bra. och om du bara ska gråta så kan det komma salt på mina morötter och det är inte gott. 

Så klok och god som jag är så buffar jag på henne.

Hon sätter sig på knä och kliar min pannlugg. 

Oh Baby, You know what I like!


Sakta så kör jag in mitt fina huvud i hennes famn och hon kramar mig.

Då börjar hon storgråta och sätter sig ner på golvet.

Jag står kvar och låter henne hållas.  Hon snörvlar något om en idiot till pojkvän som gjort slut.


Lilla rara söta Anna, du ska älska mig och ingen annan!

Jag dumpar dig aldrig!

Jag försöker berätta det för henne, tålmodigt.

När jag nafsar lite lätt i hennes ficka så börjar hon att skratta och ger mig en morot.

Hon torkar tårarna och blir lite gladare. Uppgiften genomförd, hit med godiset!


Som jag nämnde innan så är tidiga morgnar lika med tävling.

Limited skulle iväg och jag är då tävlingsledare/sällskap åt nervknippet.

Anna gör oss i ordning och jag får extra många morötter medan hon borstar mig och Limited. 

Jag får på mig mitt fina röda täcke med mitt och stallets namn på och får visa Limited att lastbilen inte är farlig för säkert hundrade gången!

Att de aldrig lär sig!

Nej då.

Det ska hoppas och studsas och tänk om rampen brister om du sätter din dyrbara hov på den…

Samma visa varje gång! 

Jerry får hjälpa till och jag gnäggar åt hoppetossan att gå på så vi kommer iväg nån gång.

Då klarar hon att sätta sina hovar på rampen.

U

nder resan så står jag och tuggar hö. Mums!

Limited ska stirra överallt och stressa så förbannat.

Jag förstår inte hur dem orkar? Vad är grejen?

Vi ska ut och åka lite… förr eller senare så kommer vi fram och Anna har lovat att inte krocka eller köra så fort i kurvorna.

Tagga ner!


Vi åkte ganska länge faktiskt och det är synd att man inte kan lägga sig ner och vila i lastbilen faktiskt.

Jag brukar stänga av fullblodens stress, de får hålla på bäst de vill. Brukar tala om att det är bättre att de spar på krafterna istället till loppet.

Efter ett tag – då lyssnar de!


Väl framme på tävlingarna så är det fullt av bilar, hästar, transporter, folk, ungar och Gud vet vad.

Mycket liv och rörelse.

Frukta ej, kungen är här nu!

Vi leds till ett stall och får dela box.

Jag säger åt stirrhönan att om hon trampar på mig så ska jag bita av henne senan och då äre slutsprintat för hennes del.

Det kommer fram massor av personer som vill ta bilder på oss hela tiden. Anna kör bort dem men de kommer tillbaka ständigt.


Hmm, antingen så är det som så att Limited har börjat bli kändis och sätta lite fart i loppen eller så är det bara för att de vill avguda världens mest magnifika ponny, dvs mig!

Jag tror ju självklart på det sistnämnda alternativet.


Sedan så sadlas Limited och en drös av blixtrande kameror följer efter oss till banan.

Jag leds av Anna bredvid hoppeskuttan som blir allt mer nervös.

Frustar åt skimmeln att skärpa sig och visa lite värdighet nu när hon får äran att gå bredvid mig till sin bana. Det funkar varje gång!

Jerry hoppar upp och börjar värma upp Limited som galopperar runt lite bland andra stirrhögar. Jag och Anna står bredvid banan.


Hmm, de andra verkar inte ha en sådan urbota söt ponny till ledare som Limited!

Jo det är en brun bamsing som har med sig en fjording!

Nja, inte i samma klass som mig men visst…

Det är en tjej som håller fjordingen och de närmar sig oss.

Jag måste hålla lite koll på hoppetossan så hon inte får spader, för det är en skrikande unge i närheten.


Fjordingen får väl vara i min närhet då.

Men jag talar inte med den.

Tjejen som håller i den säger till Anna att de hade läst i en tidning att de hade mig som lugnande medel till tävlingshästarna innan loppen och tänkte testa idén. 

Öh jaha… och var fick ni för er att en fjording kan göra ett lika fantastiskt jobb som jag? 

Anna sköter sig dock och talar om att jag är stallets maskot och utan mig skulle de inte vara så framgångsrika.  Bra, Anna! En morot kanske?


Jag buffar lite på henne och tuggar i mig moroten smakligt framför fjordingen.

Sedan är uppvärmningen klar.

Limited är nu taggad till tusen så jag ger henne ett tjuvnyp så att hon ska vakna upp.

Gå in i Spöa skiten ur de andra –mode när det är dags att springa på riktigt hörru!


Innan loppen skrittas fullbloden runt i en liten ring för att visa upp sig och ge mig en chans att berätta för Limited vilka hon ska se upp för. Den bruna stora kan hon ta det lugnt med. Men den hetsiga fuxen kan bli farlig! Jag vet ju att fuxar är bäst. 

Så jag frustar lite tips åt henne innan vi går till banan.


För att få in nervisarna i startboxarna brukar jag få gå in först och reka så att det inte bor ett monster där inne.

Checkar snabbt Limiteds box och hon knatar in efter mig.

Jag är ju så liten att jag kommer under grinden framåt.

Det var förresten därifrån jag fick idén om att smita ur hagen.

Sch skvallra inte till Anna!


Jaha vid sidan av banan så står jag och Anna i mitten på gräset.

Men det smakar oerhört konstigt och dant så det är bättre att tigga till sig en morot av Anna.


Starten går och 12 stora hästar tycker att det är helt okej att skvätta grus på mig!

Idioter!

Jag drar med mig Anna mer in mot mitten medan de springer som om det gällde livet.

Jag måste medge att det är ganska mäktigt att se dem.

Farten och dundrandet i marken.

Naturligtvis inte som när jag tar mitt ärevarv hemma men nästan på samma nivå.


Jaha, halva sträckan avklarad.

Som jag sa, fuxen är farlig.

Den försöker pressa in vår Limited i staketet hela tiden då den insett att den inte kommer om henne på ärligt vis. Sicken idiot. 

Men Limited pressar sig framåt och sedan får den där fuxen smaka grus.

Jo,då den vita nervisen har börjat avancera!

Jag kan mitt jobb bra! 

Inte så oväntat så vinner Limited med tre längder.

Duktig idiot..

Springa kan du men hur var det nu med att sakta ner efter loppet?


Limiteds svaghet nummer ett.

Hon fattar inte när det är slut. D

et är då mitt jobb kommer in.

När Anna inser att Jerry inte får stopp på henne så släpper hon ur mig på banan.

My Moment in the Starlight!

Hela publiken applåderar åt hur vacker och magnifik jag är när jag galopperar på banan.

Jag showar till det lite och bjuder dem på ett vackert språng innan jag låter Limited komma ifatt mig. 

Jag lägger mig framför henne och sänker farten.

Till slut stannar hon. 

Anna fångar upp oss och ger mig en morot och snart kommer det en hel hop med folk och lägger täcke och blommor på Limited. 

De där blommorna smakar blä!

Men jag måste ju provsmaka för förr eller senare så kan de ju vara ätbara! 

Sedan kommer det massa fotografer och ska ta bilder på oss.

Jag lämnar inte Limiteds sida alls för då ballar hon ur totalt.

Utan jag måste tala om för henne att det är lugnt, de skadar oss inte – de dyrkar oss! 

Jerry får en pokal, och tro det eller ej!

Den innehåller inte heller morötter! Bara en gammal papperslapp med siffror på!

Vad är detta för sport egentligen?


Efteråt så får Limited duscha och sedan kan vi åka hemåt. Nu får vi båda morötter.

Efter de här dagarna är det skönt att komma hem till sin box och få sin välförtjänta kvällsmat!


// Apollo – the Champion.

Av Amanda - 17 september 2014 15:24

Ja ni har la vart uppe en stund minsann men här är det morgon!

Och asdimmigt XD!

Aja, men det gör inte så mycket för idag ska vi på resande fot. Flyga till Kentucky och vad är det känt för?

Gröna ängar, vita staket och Kentucky Fried Chicken?

Nix!

GALOPPHÄSTAR!

And we´ll be riding a limo over there!

Ska gå och se på riktiga tävlingar och till och med sitta bland VIP-folket. Dem som äger de bästa hästarna.

Typ som på film, dricka champagne och småle lite om man vinner!

En överklass sport de luxe lixom!

Haha jag är så himla taggad!


Syrran rotar i köket och mumlar om kaffe... Haha ta cola och inse vilken spännande dag vi har framför oss!

Åh dessa magnifika fullblod!

" Du rider ju ett varje dag, vad är grejen???" kommer det från syster.

Meeeeh... Jag orkar inte ens förklara!


Har fortfarande inte kommit på vad det är med Crazy Daisy, mitt bästa förslag är att hon är en rodeohäst!

Men nej... tydligen inte det heller! Håller på att bli galen här...

Så får väl sitta upp och ta reda på det själv!

Fredagens uppdrag!


Annars då?

Jo fick valla kossor America Style igår! Haha inte som grannens tjurar direkt! Var lite mer fart i dessa och mer aggressiva... Faktum är att jag inte tänkte på att jag och hästen kunde bli nermanglade av en tvåtons tjur en enda gång... Utan jag satt och tänkte " Damn vilka goa biffar!" Haha sjuk i huvudet ju!

Men det gick bra!

Haha, hästen gjorde det mesta av arbetet faktiskt men lite koll hade jag! Lyckades hindra tre smitare från att sticka iväg, helt på egen hand!

Ryan och Scott sa att jag var bättre än Caitlin på att fösa kor!

Haha YES!

Hon åker bara med och har tyglarna helt lösa så gör Yankee jobbet.

Jag red en brun häst som hette Lucky, jättesnällt sto som det var lite fart i!

Fick tips av Scott om att hon var en bra boskapshäst =)  Tackar för det!


Åh just ja! Igår kväll.

Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv faktiskt.

Tänkte ta en promenad med hundarna, för att komma ut lite.

Strax innan skymningen var det så jag tänkte passa på innan det blev bäcksvart!

Så vi gick längs en väg och som vanligt så är jag i min egna lilla värld.

Den ena hunden stannar plötsligt och reser ragg och blänger ut på ett fält.

Oookej...

Det är nog nåt där ute... En bambi kanske?!  

Fortsätter att gå men då kommer känslan av att jag är förföljd.

Den andra hunden börjar morra sådär lågt och dovt som de gör ibland.

Hm, detta känns inte bra, så vänder och går hemåt.

Hundarna drar i kopplen och får bråttom hemåt.

Jag har kvar känslan av att jag inte är ensam så vänder mig om och tittar ut på fältet.

Kalla kårar går genom ryggen på mig kan jag säga och jag vänder mig om igen och går därifrån.

Kanske 50 meter ut på fältet såg jag förföljarna.

Tre vargar står och kikar på mig och hundarna, vi var kanske 500 meter i från gården bara!

Shit så jävla läskigt!

Det är läskigare att se en varg i naturen än att möta en älg!

Jag är glad att jag inte bor i Värmland!


Så skyndar mig hem och kommer in alldeles likblek.

Caitlin bara: " Vad äre haru sett spöken?"

" Nej! det är tre vargar ute på fälten?"

" Skojjar du?" Skriker hon.

" Såklart inte!"

" Coolt, ska vi gå ut och se om de är kvar?" ler hon.

" Äru dum eller? Hallå! Rovdjur!!!"

" Jag skojade! De är säkert ute efter fåren... Kom så säger vi till gubbarna!"

Helt kolugn så går hon ut.

Jag bara... Nej nej nej never! Inte utan hundarna... Vad nu två Golden Retriver har att sätta emot tre vilddjur, men det kändes tryggare.


Så vi går till Scott som bor på gården och han hämtar bössan direkt. Sedan tar vi bilen till fältet och jag pekar var jag såg dem.

Han skjuter några skott med geväret och vi ser vargarna springa iväg.

Så läskigt!

Men vi tog in fåren i ladan efter det!


Huuujaaa! Skakar fortfarande!

Men men har inte sett några idag faktiskt! =)


Nej, frukost och så ska ni få höra en awesome låt!


Imelda May - It´s Good to be Alive!



Pussen & Kramen


Av Amanda - 16 september 2014 00:39

Jaha, del två om Apollo. Den lilla shettisen... Som ni vet brukar uppföljarna inte vara lika bra som ettan men jag jobbar på det =)

Vi får la se vad han har hittat på idag då   




Jamen tjenare på er mina små undersåtar. Erat charmtroll är tillbaka!


Ni har ju inte glömt vilken fantastisk ponny jag är så jag behöver inte påminna er, vilket är bra! Så jag tänkte berätta lite om hur det är hemma hos mig.


Idag höll jag på att bli tokig på nervisarna. Det blåste rätt mycket ute idag. Perfekt då flyger min vackra man i vinden sådär ståtligt som bara den kan. Men jag går i godan ro och äter gräs, en av mina favoritsysslor faktiskt då jag kan hålla på i timmar. Även det är jag utomordentligt bäst på.


Plötsligt flyger Limited på alla fyra rakt upp i luften så jag höjer mitt ädla huvud för att se vad den vita skakisen nu hittat på. Störa sådär mitt i ätandet… Suck, ja ja..

I alla fall så springer hon runt i hagen och stirrar upp de andra. Så tio nervknippen rusar runt som om de var karusellhästar. Ja, intelligensnivån är ju densamma så varför inte? 

Cirkusen pågår och jag står i mitten och tittar på. Vad orskade denna röra?


Jo, slarv-Anna hade glömt en sån här blå matpåse vi får vårat hö i.

Jag har för mig att de sa att de kom från något som heter IKEA. Går det inte att äta behöver jag inte bekymra mig såvidare mycket.

Så mat-påsen flyger runt lite stillsamt och det sätter fullbloden i fullt sken. Jösses, är ni medvetna om att ni är rent ut sagt löjliga.

Till slut så plockar Lisa in påsen och Limited blåser upp sig som en ballong och stirrar på påsen som bärs in i stallet. 

Åter till lugnet.

Nej då… Nu är det Turbo som ska sätta igång.


Tydligen har den bruna saken tappat en sko, och är man en såkallad kapplöpningshäst så kan man inte gå utan skor. Jag har levt i fem år, utan skor och mina hovar är som resten av mig. Helt funktionsdugliga och perfekta. Men löjliga Turbo haltar på tre ben mot grinden till hagen.

Enlligt honom så var han mer nära döden än vad någon annan nånsin varit. Så han ställer sig med frambenet i luften och ropar på våra två betjänter. 

Anna kommer och leder in honom i stallet. 


En halvtimme senare så kommer våran tredje betjänt åkandes. Som tur är så har han vett att ha en blå bil, hade den varit gul så hade Limited antagligen dött i en hjärtattack. 

Mannen heter Per och brukar alltid ha med sig ett smarrigt äpple till mig.


Snacka om att jag blev sur när han inte kommer till mig i hagen med mitt äpple!

Utan han tar sina verktyg och går in till Turbo! Att du kommer att bli straffad för detta nästa gång du ska serva mina hovar! Hämnden är ljuv. Dessutom är jag på lite halvtaskigt humör då snål-Lisa bara hade lagt ner tre morötter i min frukost! Jag brukar få fyra!


Jaha, på eftermiddagarna kommer det en dvärg hit till oss som tränar fullbloden. Jerry heter han. Eller jag vet inte om det är en dvärg men han är verkligen jätteliten! Så medan de får kuta runt runt på en grusbana med vitt staket så brukar Anna och Lisa skämma bort mig lite extra genom att ge mig en ordentlig rykt och avguda mig.

Speciellt om jag tagit mig ett lerbad.

Det är bra för mitt perfekta skinn men de ska alltid borsta bort den.

Och när jag gör mig extra fin med pinnar eller löv i min fina man eller lockiga svans så ska det tas bort. De där två har ingen som helst koll på vad som är fint på en sådan spektakulär ponny som jag!


Men idag fick jag den värsta förolämpingen hittills!  Att de bara vågar! Av någon konstig anledning tyckte de att en fläta i min pannlugg vore på sin plats!


En fläta? Vad är jag? En sucker i My Little Pony eller?

Den flätan var inte långvarig kan jag lova er!

Gnuggade av gummibandet mot mitt kliträd i hagen! Det är helt perfekt att klia sig emot och ibland får man en jättegod gegga i pälsen som smakar sött.  Nu är jag ju söt så att det räcker men lite får man ju unna sig!


Sen är det ganska kul att låta Anna eller Lisa borsta bort den. Då säger de massa fula ord och ska hugga ner mitt träd! Men jag skyddar det med mitt liv. Så oroa er inte.

En helt vanlig dag i mitt härskardöme.


Ibland brukar jag hitta på lite egna äventyr och kolla mina ägor. Det förnöjjer i vardagen och så måste man se till att ingen hotar min position.  Sen kan man ju kolla om det råkar ligga lite morötter framme då och då.

Det är inga problem för en sådan smidig och vig ponny som jag att ta sig ur hagen. Jag fattar inte varför de ska ha el i staketet. När jag har min goa vinterpäls känner jag inget och på sommarn så kommer jag lätt under tråden. Återigen har jag överlistat er!


Anna och Lisa uppskattar dock inte mina små äventyr utan de är rätt sura när de väl hittar mig. Jag är en riktig mästare på Kurragömma! En gång hamnade jag i foderrummet och tänkte smaka lite på nervisarnas käk.  Ganska smaklöst men med lite morötter till – helt okej. Fast ganska snabbt blev jag lös i magen. Så jag lyfte min fina svans och släppte ut det. Tyvärr luktade det ganska illa så jag gick ut igen. Efter att ha satt i mig alla morötter då såklart.


Men efter en stund kände jag mig konstig. Kunde inte stå stilla. Jag måste dundra över fälten i full fart och visa upp att jag är snabbast och bäst. Tre varv runt hagen på utsidan av staketet. Nervisarna bara tittade och undrade vad det var för rödbrun blixt som for förbi! Klart… de har ju aldrig sett något så snabbt.


Men runt hagen räckte inte! Så jag tänkte att jag tar med mig gänget ut på en repa så får de se något annat än hagen, stallet och galoppbanan.


Kreativ som jag är så öppnar jag grinden och släpper ut dem!

Lydiga som hundar följer de mig vart jag än går så nu ska vi på upptäcktsfärd.

Vi tar oss bort från stallplanen och ner för grusvägen allihopa. Snart hittar vi ett hus och det växer massa godsaker i deras trädgård.

Jag får Sonador att plocka några äpplen åt mig från ett träd och sen hittar vi massa jord att trampa i. Det var jättekul!


Men ut från huset så kommer det en jättearg gubbe och en skällande hund. Fullbloden blir ju skitskrajja och speedar på hemåt medan jag står kvar i jorden och tittar på gubben och hunden.  Han skriker som en galning så efter en stund får jag ont i öronen och ännu mer ont i magen.

Så ännu en lättning av trycket innan jag travar hemåt.


Hemma står nervisarna i sin hage och jag tar mig dit. Det är lite svårare att stänga grinden än att öppna sig. El i munnen är ingen höjdare utan man måste pricka in de svarta handtagen direkt och inte trampa på tråden. Men det går.


Lagom tills arga gubben har skällt ut Lisa och Anna så är vi lugnt i hagen och betar. Nej vi kan omöjligt ha varit i hans trädgård! Vi är ju instängda i våran hage… Hehe…

Varken Lisa eller Anna vet att jag kan öppna och stänga grinden… och jag planerar inte att de ska få reda på det heller!

 

Ja, det var det jag hade att bjuda på idag. Glöm inte att skämma bort era nästan lika fantastiska hästar!


// Apollo – the runaway master!  

   Ser ni hur awesome jag är på att äta gräs?! Ja det finns inte en ponny i helaste världen som klår mig på det!

Av Amanda - 15 september 2014 23:40

Howdy partners!


Första blogginlägget ever från de Förenta Staterna... Hur det känns? Jovars.. men det luktar konstigt!

Någon blandning av ko, hö och.. trä! Men fantastiskt vackert här!

Jag och Caitlin var ute och red en sväng innan.

Vyerna är bara wooooow!

Berg, ängar, kullar, en flod och hästar och kosser överallt.


Syster red ju Yankee såklart men jag då? Att ha hästar att välja på är jag ganska van vid, men hemma känner jag dem ju!

Här är det en annan stil, annan miljö och andra hästar


Så vi står i hagen och man stirrar ögonen ur sig på dessa magnifika djur.

Caitlin bara " Ta den som ser snyggast ut då!"

" Meeen de är lika fina allihopa och för många för att jag ska kunna köra Ole dole doff!"

Syster:

" Vilken färg vill du rida då?"

Jag:

" Öh, helst inte en blå...."

Till slut dök Ryan upp och hjälpte mig. Jag sa att jag ville ha en ganska lugn häst då det var åratal sen jag red i en westernsadel ens.

" Aha, jaaa... vi har en skäck, tre fuxar, åtta bruna, två svarta, fyra skimmlar... "

Meeh tack då!

Men så såg jag henne!

Där ibland flocken stod den sötaste lilla pinton jag sett. Mörkbruna fläckar, en stor vit bläs. svarta inslag i både manen och svansen. Nätt och vacker, ja en riktig "tjejhäst".

" Oj, jaha jo men vi kallar henne Crazy Daisy..." skrattar Ryan.

" För att...???"

" Det lär du märka... hehe!" flinar Caitlin.

" Ehm, men den svarta där borta ser bra ut...!"


Så min springare för dagen var en svart quarterherre vid namn Tornado. Dock levde han inte upp till sitt namn speciellt mycket. Men det var härligt att rida ut med syster och se sig om. Vi såg till och med några ståtliga kronhjortar. Bambi fast IRL Det du Tess!


Hm, jag har ju aldrig träffat Ryan direkt. Bara hört talas om honom.

Syster... Du glömde att berätta att han är skitsnygg!

Höll ju på att tappa hakan när en livs levande välmusklad cowboy hämtar oss på flygplatsen. Med ett leende så tar han av sig hatten och säger " Howdy Miss" innan han bär våra väskor.

Han öppnade bildörren för oss ( ja givetvis kör han en stor Dodge Pick Up). Hur trevlig som helst..


Sorry Sverige, ni ligger i lä vad det gäller karlar!

Men sak samma! Jag har min Nicke!


Okej... Har funderat länge varför denna söta lilla pinto går under namnet Crazy Daisy. Som vanligt äre ingen som berättar någoting för mig så mitt tjat hjälpte inte.

De sa att jag skulle sadla henne och kolla livförsäkringen.

Okej, den är galen att rida menar ni?

Näe... eller det beror väl på hur man ser det... Jo kanske nåt åt det hållet...

BERÄTTA DÅ!

Mina två hjärnceller arbetar för fullt för att komma på vad det är med henne.

SÅ BERÄTTA!


Näe.. Mobbing redan första dygnet.


Jaha ikväll skulle vi grilla, fast det är ju inget sommarväder direkt men ska bli coolt.

Och imorgon kommer Caitlins far hit.

Jo, klockan är typ 16.oo här om ni undrar ^^

Men jag kan inte släppa vad det är med pinton!


Och så har jag tillbringat en timme med att dreggla.

OH MY GOD!

Mörk mörk fux, med stjärn, lång man och en hållning som bara säger " I´m Awesome!" Så vacker så man blir tårögd. Jag har absolut sett den finaste hästen nånsin i hela mitt liv.

( nu tänker Tess att jag är en sucker för fuxar, och du har rätt min vän!)

OH MY GOD!

Hållningen är ... obeskrivlig!


 

Sen skådar mina ögon tre exemplar av dessa fantastiska djur. Även en Palomino, om möjligt mer ståtligare än fuxen då det är en hingst, samt en skimmel.

Tennesse Walking Horses har inträtt i Amandas liv efter 17 år... Jag är kär! <3

( nu snodde jag denna bilden från google men detta är en exakt kopia av detta sto)

Oh MY God!


Caitlin bara: " Vänta tills du får testa att rida i Running Walk!"

Vad tusan är det?

Ja, tänk dig en gångart som är en blandning av tölt och pass... Med stora steg och benlyft... TWH:s kännetecken.


" D-du menar att JAG får testa?"

" Såklart! Silver Star är jättefin att rida.."

" Aha vilken är det då?"

" Skimmeln, palominon heter Demon of Diamonds och fuxen är Lady of a Star, Silvers mamma!"

Mina drömmars häst heter allså Lady of a Star...

Jag mår bra nu.. =)


Men är fly förbannad för att den enda jävla kameran jag packade med mig vägrar att fungera, dvs min telefon!

Vi har vart utomlands innan och då funkar den, här vägrar den att starta och så glömde jag adaptern till laddaren.. Micro problem tänker ni...

Jo, då... Förutom att de inte har normala eluttag här! Så både jag och syster är telefonlösa!

Men vad tusan...

Vi lever!


Så hur vare nu med Crazy Daisy?


Pussen och Kramen på er!



Presentation


You never can reach your goals without fighting - But never forget that you´re Awesome anyway

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Annat kul!


Ovido - Quiz & Flashcards